مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اهل بن على ـ همدان‏

از اواسط خیابان شهدای شهر همدان، کوچه‏اى ]ملاجلیل[به سوى جنوب مى‏رود که به مسافت بسیار مختصر با یک پیچبه بازارچة پاى مصلّا مى‏رسد. با پیچ دوّمى، وارد کوچه حمّامِ خان مى‏شود و در سمت چپ، مزار با شکوهى به چشم مى‏خورد که به نام بقعه اهل بن على معروف است. همچنین این بنا در پایین تپّه مصلّا و در دامنة شمال غربى آن واقع گشته و به این آدرس مشهورتر است.

بناى اصلى بقعه از آثار زمان شاه طهماسب اوّل صفوى (984 ـ 930 هـ . ق) به نظر مى‏رسد. این بقعه داراى محوّطه وسیعى است و حرم در وسط آن مى‏باشد. چهار سمت حرم، رواقى به عرض تقریبى 5/2 متر داشت، که اکنون قسمت شرقى رواق مخروب گردیده و سه طرف دیگر آن باقى مى‏باشد. مدخل بقعه از جانب شمال است و پس از گذشتن از رواق، داخل حرمِ وسیع هشت گوش مى‏شویم. قسمت وسط حرم، نزدیک به هشت متر طول و به همین اندازه عرض دارد و در هشت ضلع آن، طاق‏نماهاى معمولِ مدلِ چنین ساختمان‏هایى تعبیه شده است. داخل حرم تماماً از آجر ساده و بدون هیچ گونه تزیین کاشى کارى، کتیبه و گچ‏برى است. وضع طاق‏ها و پوشش ضربى آن به خوبى نشان مى‏دهد که بناى مزبور در دورة صفویّه احداث شده است. ضریح چوبى با خانه‏بندى مربّع ساده و به طول 5/2 متر و عرض 5/1 متر، ارتفاع 5/1 متر به سبک ضریح‏هاى دورة شاه طهماسب اوّل، در وسط حرم قرار دارد و درون آن صورت قبرى ساده با گچ ساخته‏اند (مانند تمام بقاع متبرّکه، در زیر بنا سردابى موجود است که قبر اصلى در کف سرداب واقع مى‏باشد) و پارچه‏هاى سبزى بر روى ضریح افکنده و منسوجات مختلف در فضاى حرم آویخته‏اند. چون در سال 1329 شمسى وقوع کرامت و معجزه را به صاحب مرقد این بقعه نسبت و شهرت دادند، امامزاده مزبور رونق خوبى یافت و تعمیرات بسیارى با اصلاحات فراوان در آن انجام گرفت.

سمت جنوبى ضریح، سنگ قبر مرمر بزرگى با نوشته‏هاى خطّ ثلث برجسته مشتمل بر آیةالکرسى و صلوات بر 14 معصوم و جملاتى از قرآن مجید قرار دارد که به نام «السیّد السهى فخر التجّار حاجى شاه ملّا به تاریخ سال 1032» است. سنگ قبر دیگرى از مرمر با ابعاد کوچک‏تر، در پایین پاى سنگ قبر فوق دیده مى‏شود که آن هم به نام شاه ملّا ابن سلطان على، متوفّا در تاریخ ربیع الآخر سال 1032 هـ . ق مى‏باشد؛ به طور حتم مى‏توان گفت، هر دو سنگ مزبور براى یک مدفن تهیّه شده است. وجود همین سنگ مزار، بیش از پیش معلوم مى‏دارد که بناى فعلى بقعه امامزاده اهل بن على را پیش از سال 1032 هـ . ق، مقارن با سلطنت شاه عبّاس کبیر، ساخته‏اند و به شرحى که قبلاً گذشت، وضع ساختمان بقعه و سبک ضریح آن از هر جهت، به آثار زمان شاه طهماسب اوّل شباهت دارد.

این بنا به شمارة 5047 و در سال 25/12/1380 به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده است.

در گذشته متولیان این مزار، از میان شخصیّت‏هاى علمى و ادبى انتخاب می‌شد و در ترجمه یکى از فرزندان قاضى زاده همدانى، متوفّاى 1026 هـ . ق، گفته شد که او متولّى امامزاده اهل بن على است و در میان بقعه نیز قبر شریف شاه‏ملّا بن سلطان علی قرار دارد.

خفته در مزار: چنان‌چه در زیارت نامه شخص مدفون در بقعه آمده است، او را اهل بن على بن الحسین ‰ ذکر نموده‏اند و این در حالى است که امام سجّاد ‰ فرزندى به نام «اهل» نداشت و چنین انتسابى نمى‏تواند صحیح باشد، بلکه چنین باید احتمال داد که، «اهل» لقب خفته در این مزار بود و سلسله نام و نسب او به مرور زمان از یاد رفته است.

مرحوم عندلیب همدانى نقل مى‏کند که: «تعدادى از علویان حسنى و غیرهم، در این سرزمین و حوالى آن مى‏باشند. ولى بقعه منسوب به بزرگ آنان، همین بقعه است که مربوط به نقیب عالى‏قدر، جناب عیسى بن احمد بن موسى بن احمد بن محمّد الاعرج بن احمد بن موسى المبرقع بن امام محمّد الجواد ‰ است که در اوایل قرن پنجم در این شهر به نقابت علما و سادات منصوب بوده و بقعه فعلى او از آثار شاه طهماسب اوّل است، از (930 تا 984 هـ . ق) و مشهور است به اهل بن على ‰ . اهل، اسم شخص معیّن نیست، بلکه اسم نوعى است و فرزندان على Œ را اهل بیت، آل على، اهل على مى‏نامیدند. چنان که نیکوکاران را اهل بِر و پرهیزکاران را اهل اللَّه و مرد متتبّع را اهل تحقیق مى‏نامند. بقعه‏اى هم در تهران بدین نام وجود دارد و برادر این بزرگوار ناصر بن احمد ابوالمعالى در محلّى به نام زیوج، در جانب غربى تویسرکان، به فاصله یک فرسخ مى‏باشد و آن مزار به نام ناصر بن موسى در کنار رودخانه کرزان واقع شده که داراى رواق و ایوان‏هایى مى‏باشد. مدفون در آن بقعه، ناصر بن احمد بن موسى بن احمد بن محمّد الاعرج بن احمد بن موسى المبرقع بن امام جواد ‰ است که برادر این جناب است».

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده