مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة چهار امامزاده ـ کهک‏

این بقعه پس از مسجد جامع شهر کهک و در میان قبرستان قدیمى آن واقع شده است.

ساختمان بقعه، بنایى نسبتاً قدیمى به ابعاد 6×8 متر و شامل ایوان و گنبد است. شالوده بنا از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ ساخته شده و ورودى آن از جانب مشرق است و قریب به 70 سانتى‏متر از کف خیابان بلندتر است.

بر روى کاشى ایوان نوشته شده: «آستان مقدّس امامزادگان محمّد، عبداللَّه، یعقوب و ناصر معروف به چهار امامزاده».

بقعه از داخل به شکل مربّع و به اندازه 6×6 متر است و چهار زاویة آن با ایجاد چهار گوشواره به هشت ضلعى تبدیل شده و سپس به وسیله طاقنماها به دایره و سرانجام گنبد عرقچینى بنا به قطر و ارتفاع دو متر بر آن استوار گشته است. در وسط این اتاق، ضریح آلومینیومى به ا بعاد 2×5/2 متر قرار دارد که از مرقد محافظت مى‏کند. دو پنجره جهت نورگیرى در جنوب و شمال تعبیه شده است. این بقعه فاقد سنگ نوشته و کتیبه باستانى است.

مرحوم شیخ عبّاس فیض‏  مى‏نویسد: «... آن مکان تپّه خاکى بود و یکى از اهل آن قریه گفت خوابى دیده‏ام که این مکان محل دفن چند نفر امامزاده است. چون آن مکان را کاوش کردند صورت سه قبر پدیدار شد. مردمان با مکنت آن قریه در سال 1285 قبه و بقعه‏اى ساختند.

به هر صورت بقعة مزبور، ساختمانى است از سنگ و گچ که از خارج و داخل به صورت مربّع متساوى به دهانه پنج و ارتفاع 5/6 متر و در هر ضلع شاه‌نشین کم عرض از قطر پایه‏ها بیرون آمد. و از هر یک درى به خارج گشوده مى‏شود و در چهار گوشه بقعه نیم طاقى بالا آورده‏اند و با زدن چند رسمى بندى صورت مربّع را به فلکه‏اى تبدیل ساخته و پاطاق گنبد را بر آن ساخته‏اند. گنبد از خارج عرقچینى است و از سنگ پوشانده شده ولى روى آن را کاه‌گل زده‏اند. در شرق بقعه ایوانى است که عرض چهار و طول پنج و ارتفاع شش متر که دیوار آن سفیدکارى شده و داراى طاق قوسى است. اهالى خفتگان را عبداللَّه، یعقوب، ناصر و محمّد مى‏نامند».

متأسّفانه تاکنون سندى که از نسب خفته در بقعه پرده بردارد به به دست نیامده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده