مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده هام ـ جاجرم‏

بقعة این امامزاده در بالاى تپّه‏اى در حاشیه غربى روستاى ناویا،در 7 کیلومترى غرب شهر شوقان، در 100 کیلومترى شمال شرق شهر جاجرم واقع شده است.

این بنا مربوط به دورة قاجاریه است و داراى پلان مستطیل شکل و شامل دو اتاق مربّع شکل است. اتاق جنوبى به ابعاد 80/2×4 متر به عنوان مدخل بنا است. در دیوار شرقى این اتاق، درِ ورودى قرار دارد که عرض آن 80/2 متر است. در گوشه شمالى دیوار شرقى، درى قرار دارد که به اتاقى که قبرها در آن قرار دارند باز مى‏ شود.
این اتاق داراى ابعاد 4×50/4 متر است و در داخل آن سه قبر مى‏باشد که متعلّق به امامزاده هام و دو قبر دیگر متعلّق فرزند و همسرشان است.

در گوشه شرقى دیوار جنوبى این اتاق، پنجره‏اى قرار دارد و در میانه دیوار غربى اتاق طاقچه‏اى تعبیه شده است. بر بالاى هر یک از اتاقهاى فوق گنبد عرقچینى قرار دارد و از داخل نماى سنگى و از خارج نماى خاکى است. مصالح به کار رفته در این بنا از خشت و گل است و برخى از جاهاى آن از سنگ نیز به کار رفته است. اندود داخلى بقعه، از گچ است و قطر دیوارهاى آن حدود 80 سانتى متر مى‏باشد.
ارتفاع دیوارها 50/3 متر و با احتساب ارتفاع گنبد 6 متر مى‏باشد. پیرامون بقعه را قبرستان عمومى روستا تشکیل داده است. به
اعتقاد اهالى، امامزادگان هام و سام از نوادگان امام جعفر
صادق‰ مى‏باشند.

این بنا به شماره 22202 و در تاریخ 26/12/1386 به ثبت آثار تاریخى رسیده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده