مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم ـ مانه و سملقان

بقعة این امامزاده در ابتداى روستاى بازار قارناس، در کنار تپّه‏اى کم خیز و با چشم انداز زیبا در 5/28 کیلومترى جنوب غربى شهر آشخانه واقع شده است.

ساختمان بقعه، بنایى زیبا و بجا مانده از دورة قاجاریّه است که شامل ایوان، گنبد، حرم، شبستان و گلدسته است. ایوان بنا رو به جانب مشرق قرار دارد و ابعاد آن 6×4  و ارتفاع 6 متر با طاق هلالى است که در گذشته بخش اعظم آن فرو ریخته بود و توسّط سازمان میراث فرهنگى به شکل ضربى و گهواره‏اى ترمیم شد. در دو طرف ایوان دو گلدسته به ارتفاع 8 متر به صورت پلکانى و فشنگى طراحى شده که ابتدا قطر آن 3 و سپس 2 و سرانجام یک متر است.

در انتهاى ایوان، یک درب کوتاه دیده مى‏شود که یکى از آنها به سمت اتاقهاى زائرین یا مسجد باز و دیگرى را با سنگ و ملاط گچ و خاک بسته‏اند. مدخل اصلى بقعه از جهت شرق است و درِ آن آهنى است. اتاق مرقد به ابعاد 5×5 متر است که در بالاى آن گنبد عرقچینى به ارتفاع قریب به 2 متر قرار دارد که بخش اعظم آن را ساقة مدور تشکیل داده است. در وسط اتاق، صندوق چوبى به ابعاد 5/1×20/1 متر قرار دارد که با پارچه‏هاى سبز پوشانده شده است. زمین زیارتگاه حدود هزار متر مربع است و قریب به 7 هکتار نیز زیارتگاه زمین موقوفه دارد که نوعاً در آن پنبه کارى مى‏شود.

این بنا به شماره 11129 و در تاریخ 16/6/1383 به ثبت آثار ملّی رسیده است.

به اعتقاد اهالی، امامزاده قاسم از نوادگان حضرت امام موسی کاظم‰ است امّا تاکنون سندی که نسب شریف آن را آشکار کند به دست نیامده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده