مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عسگرى ـ بجنورد

بقعة این امامزاده در داخل قبرستانى در فاصله سیصد مترى جنوب غربى روستاى گیفان از توابع بخش جرگلان شهرستان بجنورد و در دامنه ارتفاعات منتهى به کوهستان واقع شده است. اطراف امامزاده در جنوب و شرق و غرب، کوهستان و درختان جنگلى سرو و در شمال با اندک فاصله‏اى به باغهاى گیفان متصل مى‏ شود.

بنا، داراى پلان مربع شکل است که در نماى بیرونى آن طاق‌نماهایى تعبیه شده است. گنبد بنا از نوع دو پوسته بوده و ساقه‏اى استوانه‏اى با ارتفاع حدود 5 متر دارد. در گرداگرد ساقه(گریو) گنبد در فواصل معین قابهاى (طاق‌نماهاى) آجرى مستطیل شکل ساخته شده که جنبه تزیینى دارند. ایوان ورودى در ضلع شرقى بنا قرار گرفته و به شکل یک جلوآمدگى با سقف مسطح است که با استفاده از تیرهاى چوبى پوشانده شده است. در دو طرف ایوان دو طاق‌نماى مستطیل شکل کم‏عرض وجود دارد.

از مشاهده وضع معمارى این ایوان چنین استنباط مى‏شود که در ابتدا پوشش آن طاق‌دار بوده و بعد از ریزش، با تیرهاى چوبى پوشانده شده است که هنوز هم جای پاکار قوس آن تو رفته و از حالت چهارگوش خارج شده است. در ارتفاع 5 مترى، [این فضاى] چهارگوش به وسیله 4 ترمبه به هشت گوش تبدیل شده است و چهارطاق‌نماى تو در تو که نورگیر بنا را تشکیل داده‏اند در اضلاع چهارگانه به وجود آمده است و بر بالاى ترمبه و طاق‌نماها، گنبدى به شکل نیم‏کاسه گود تعبیه شده است.

در نماى ضلع شمالى یک راه‏پله مارپیچ وجود دارد که امکان دسترسى به پشت‏بام را فراهم مى‏آورد و در نماى شمالى گنبد یک ورودى کوچک مربع شکل تعبیه شده که از طریق آن می‌توان به فضاى بین دو گنبد راه پیدا کرد.

مصالح عمده بنا، آجرهایى به ابعاد 4×25×25 سانتى‏متر مى‏باشد.

در داخل مقبره، یک صندوق چوبى با تزیینات منبت‏کارى به ابعاد 120×104×231 سانتى‏متر قرار دارد که «... در حواشى چهارچوب آن آیاتى از قرآن با خطوط مختلف و اسامى استادکاران مختلف با نقوش زیگزاگ و اشعارى به فارسى و نام سفارش دهندگان با تاریخ‏هاى گوناگون حک شده است. که همگی مربوط به قرن 11 و 12 هجری می‌باشد و اعداد 1191 و 1205 در میان آنها به چشم مى‏خورد. از زیباترین تزیینات موجود در این صندوق مى‏توان از نقوش اسلیمى و پایه‏هاى کنده‏کارى شده آن با پیچ‏هاى تزیینى نام برد».

به دلیل تعمیرات مکرر و فقدان کتیبه، تعیین زمان ساخت بنا امرى مشکل است. در مجموع اسکلت بنا، نحوه آجرچینى و اجراى قوس‏ها و ترمبه‏ها و پوشش نیم‏کاسه‏اى گنبد، یک بناى قرن هفتم را القا مى‏کند. از طرفى سبک کاربرد گنبد دوجداره و ارتفاع ساقه گنبد (نسبت به ارتفاع بنا)، این بنا را به الگوى رایج مقابر قرن هشتم شبیه مى‏سازد.

این بنا مورد تعمیر قرار گرفته است. «... به خصوص در دورة صفویّه به آن توجّه فراوان شده و ضمن احداث دیوار خارجى در چهار جانب بنا که، هم جنبه حفاظتى داشته و هم استحکام عمده‏ای به بنا بخشیده است به تزیینات بیرون آن اقدام نموده‏اند. چنین به نظر مى‏شد که در همین دوره اقدام به تعبیه صندوق یا ضریح شده و وجود خطوط زیباى ثلث و حواشى کنده‏کارى شده با نقوش اسلیمى و پیچ‏هاى تزیینى چهارگوشه صندوق این مطلب را تأیید مى‏کند و به تقلید از همین خطوط و نقوش در دوره‏هاى بعدى به منظور سهیم بودن و به جا گذاشتن یادگار قسمت‏هاى دیگر آن را تزیین نموده‏اند».

به گفته معمرین گیفانى این بنا در پى وقوع زلزله سال 1308 هـ . ش آسیب‏هاى عمده‏اى دیده است. در سال 1374 هـ . ش از سوى میراث فرهنگى استان خراسان مورد مرمّت قرار گرفته اما با وقوع زلزله در سال‏هاى 1375 و 1377 آسیب‏هاى مجددى به آن وارد شده است. متأسّفانه تاکنون سندی که بتواند هویّت شخص مدفون در بقعه را آشکار کند، بدست نیامده است.

این بنا به شمارة 5151 و در تاریخ 25/12/1380 در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده