مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سام ـ جاجرم‏

بقعة این امامزاده در حاشیه شرقى روستاى ناویا، در 7 کیلومترى غرب شهر شوقان و در 100 کیلومترى شمال شرق شهر جاجرم واقع شده است.

ساختمان بقعه که از آثار دورة قاجاریّه است، شامل پلان مستطیل شکل به ابعاد 80/5×60/9 متر است و شباهت زیادى به بقعة امامزاده هام دارد با این تفاوت که گنبد بنای امامزاده سام، کوتاه‏تر و نماى آن از خارج کاه و گل و ایوان با طاق جناقى در جانب جنوب قرار دارد.

صورت دو قبر در داخل بناست که فاقد سنگ قبر و کتیبه‏اى است و تنها به ارتفاع قریب به چهل سانتى متر از کف بقعه ارتفاع دارد. دو اتاق با یک سقف هلالى به هم متصل است و براى هر یک گنبد عرقچینى کوتاهى قرار دارد. چند طاقچه در اطراف بقعه تعبیه شده است. متأْسّفانه از هویّت شخص مدفون اطّلاعی حاصل نشد.

این بنا به شماره 22202 و در تاریخ 26/12/1386 به ثبت آثار تاریخى رسیده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده