مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمید ـ بجنورد

بقعة این امامزاده در خارج از روستاى راستقان، از بخش رازوجرگلانِ بجنورد و در 54 کیلومترى شمال شرق شهرراز واقع شده و به شاهزاده حمید مشهور است.

 بناى شاهزاده حمید یکى از بناهاى آرامگاهى منطقه با ویژگى‏هاى معمارى محلى است. احداث بناى این اثر مربوط به دوران اواخر قاجار است اما ویژگى‏هاى طاق و گنبد و پلان بنا ریشه در معمارى چند صد ساله منطقه در دوران اسلامى دارد. ساختمان و پلان امامزاده عبارت است از یک بناى چند ضلعى گنبد دار که ورودى آن شامل یک ایوان در سمت غرب و رو به روستاى راستقان است.

بنا از خارج به شکل هشت ضلعى و از داخل چهار ضلعى است. طول غربى شرقى بنا با وجود ایوان ورودى 6 متر و عرض شرقى غربى آن 5 متر است. پلکانى در قسمت شمالى بنا به طول 1 و ارتفاع 2 متر است که با 6 پلّه به پشت بام بنا منتهى مى‏شود. گنبد با پوشش جدید سیمانى امروزى به شکل نیم دایره است که میلى مکعب مستطیل شکل به ارتفاع 90 سانتى متر در راس گنبد قرار گرفته است. قطر گنبد در بخش پشت بام بنا 5/3 متر است. متأسّفانه امروزه بخش‏هاى خارجى بناى شاهزاده حمید با مصالح جدید مرمّت شده و تمام تزینات و ویژگى‏هاى خارجى بنا زیر لایه ضخیمى از سیمان قرار گرفته است.

بخش‏هاى داخلى بنا نیز شامل تمامى دیواره‏ها از کف تا ارتفاع 5/1 متر از سیمان پوشیده شده اما خوشبختانه بخش هایى از طاقها در چهار جهت بنا و گنبد اثر دست نخورده و هنر آجر کارى و تبدیل طاق به گنبد به خوبى نمایان است. مصالح به کار رفته در بنا شامل ملات گچ و آجرهاى مربع شکل است و بخش‏هاى داخلى بنا با گچ اندود شده است. بنا در قسمت داخلى عبارت است از یک حجم چهار ضلعى با طاقهایى در چهار جهت که این طاقها از کف شروع مى‏شود و در قسمت طلاقى گنبد به چهار ضلعى با ساخت سه کنج و یا اصطلاحاً چپیره به گنبد منتهى مى‏شود.

 این بنا به شماره 24234 و در تاریخ 15/10/1387 به ثبت آثار ملّى رسیده است. متأسّفانه از هویّت شخص مدفون اطّلاعى حاصل نشد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده