مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسماعیل ـ جاجرم‏

بقعة این امامزاده در 5 کیلومترى غرب مرکز بخش شوقان، در مجاورت شمال روستاى چپّه و در 72 کیلومترى شمال شرق شهر گرمه قرار دارد.

چشم انداز بقعه بسیار زیبا و دیدنى است و در سالیان اخیر بازسازى شده و شامل گنبد، شبستان و ایوان مى‏باشد. بقعه به شکل مربّع مستطیل و به ابعاد 15×17 متر است. ایوان بنا در جنوب آن واقع شده و ابعاد آن 5/3×3 و ارتفاع آن حدود 4 متر مى‏باشد که در دو طرف آن دو اتاق تعبیه شده است. نماى ایوان، با سنگ مرمر تزیین شده و در جانبین آن دو گلدسته به ارتفاع 6 متر قرار دارد.

اتاق مرقد، در مرکز بقعه واقع شده و اندازه آن 7×7 متر مى‏باشد که در وسط آن صندوق چوبى به ابعاد 50/1×2 متر نصب شده است. بر فراز این اتاق، گنبد شلجمى به قطر 20/2 و ارتفاع 4 متر قرار دارد که در ساقة آن یک پنجرة جهت نورگیرى وجود دارد. در غرب و شرق مرقد، دو اتاق کوچک احداث شده و حسینیة بزرگى در شمال بقعه اضافه گردیده است. مقابل حسینیه، غسّال‏خانه‏اى قرار دارد که اخیراً احداث شده است. زمین زیارتگاه بیش از 5/1 هکتار مى‏باشد که به عنوان قبرستان از آن استفاده مى‏شود. امامزاده اسماعیل را از نوادگان امام هفتم ‰ مى‏دانند. اما از سلسله نسب شریف او احدی اطّلاع ندارند.

متأسّفانه بنای قبلی که از خشت و گل و سنگ لاشه ساخته شده بود و به شمارة 22204 و در تاریخ 26/12/1386 به ثبت آثار ملّی رسیده بود، تخریب شد و به جای آن بنای فوق ساخته شده است.

شنبه ۲۷ آبان ۹۶ , ۱۱:۳۶ اسماعیل غلامی
باعرض سلام وخسته نباشید.لطفا نحوی هجرت این امامزاده به این محل وچگونگی شهادت امامزاده اسماعیل را شرح دهید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده