مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ بجنورد

بقعة این امامزاده در خارج از روستاى کرپشتلى (=کرپوشلى بالا) از بخش رازوجرگلان بجنورد و در 7/78 کیلومترى شمال غربى شهر راز واقع شده و به سیّد ابراهیم مشهور است.

بناى امامزاده ساختمانى مخروبه با ویژگى‏هاى معمارى ایلخانى است. مستند نگارى و حفظ و مطالعات باستان‏شناسى این اثر مى‏تواند در پژوهشهاى باستان‏شناسى این دوران در منطقه حائز اهمیّت باشد. بیش از 90 درصد بناى این امامزاده تخریب شده است و مهمترین مواد باستان‏شناسى سطح آن آوار سنگ و آجر و ساروج است.

با توجّه به باقى ماندن بخش هایى از پایه دیوارهاى شرقى بنا که پلانى سه ضلعى را نشان مى‏دهد و به نظر مى‏رسد پلان کلّى بنا هشت ضلعى بوده که در قسمت‏هاى پایین آن از لاشه و سنگ و ملات گل و در بخش‏هاى بالایى از آجر و ملات ساروج استفاده شده بود. در بخش مرکزى بنا در اثر کاوشهاى غیر مجاز حفره‏اى ایجاد شده که در داخل این حفره بخش‏هایى از طاق و دیواره‏هاى گچ اندود نمایان است. این بخش بنا در زیر سطح زمین یافته شده است و به نظر مى‏رسد بخش سردابه ساختمان یک تدفین است.

این بنا به شماره 24235 و در تاریخ 15/10/1387 به ثبت آثار ملى رسیده است. متأسّفانه تاکنون از هویّت شخص مدفون اطّلاعى حاصل نشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده