مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مسجد و مدرسه صالحیه

این بناى وسیع در جانب غربى خیابان مولوى قزوین واقع شده است.
مجموعه صالحیّه یک در از کوچه غربى و یک در از کوچه شمالى کنار خود دارد. درِ شرقى بنا، هم به مسجد و هم به مدرسه راه دارد. در جانب شمال، به جز درِ ورودى، درهاى بزرگى با نرده‏هاى آهنى وجود دارد. در طرف جنوب بنا، ارسى‏هایى تعبیه شده است که به حیاط مدرسه گشوده مى‏شوند.
ساختمان مسجد را با آجر، و سقف آن را با تاق‏هاى آجرى پوشانیده و سفید کرده ‏اند. حیاط مدرسه از کف مسجد پایین‏تر است و در هر دو طبقه حجره‏هایى براى استفاده طلبه‏ ها دارد.

راهروى مدرسه به خارج در گوشه شمال شرقى حیاط است که با پیچ مختصرى به هشتى بزرگى  منتهى مى‏شود و از سمت شمال، به وسیله پلّکان به درِ ورودى مسجد متّصل مى‏گردد. درِ بزرگ مدرسه در جانب شرق آن است که در کناره غربى خیابان مولوى واقع شده است و بالاى سردرِ آن تزئیناتى از کاشى دارد. اشعارى به خط نستعلیق زیبا و به رنگ لیمویى در متن کاشى‏ هاى لاجوردى سردر، کتیبه شده که برخى از ابیات آن افتاده است.

بانى این مسجد و مدرسه، شادروان «حاج ملا صالح برغانى» یکى از عالمان و مجتهدان نامى نیمه اوّل قرن سیزدهم هجرى قمرى است که به پارسایى و پرهیزگارى معروف بوده و تألیفات بسیار دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده