مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

برج‏ هاى آرامگاهى خرقان

این برج‏ها در یک کیلومترى روستاى حصار ارمنى ـ از توابع خرقان غربى، و در 32 کیلومترى جاده قزوین ـ همدان قرار دارند. برج‏هاى خرقان در محوطه وسیعى به فاصله کمى از یکدیگر قرار گرفته‏اند و از بسیارى جهات با هم شباهت دارند؛ اما برج شرقى، قدیمى‏تر از برج غربى است.

بناى برج شرقى داراى نقشه هشت ضلعى با ستون‏هاى مدور در هشت گوشه است که قسمت ازاره آن در سال 1347 ه . ش تعمیر و مرمّت گردیده است. تمامى بنا به ضخامت 60 سانتى متر با آجرهاى ساده به ابعاد 5×19×19 سانتى متر یا 5×20×20 سانتى متر ساخته شده، سپس روى آن پوششى تزئینى با آجر به ضخامت 21 سانتى متر اجرا شده است. قطر ستون‏هاى مدورِ گوشه‏هاى بنا، به جز دو تاى آن‏ها که راه پلّه مارپیچ منتهى به بام را در بر مى‏گیرند، همگى یکسان است. براى رسیدن به راه پلّه‏ها باید از درِ مستطیل شکل کوتاهى که در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پلّه‏هاى هر راه پلّه 22 عدد است.

با توجّه به ویژگى‏هاى تاریخى بناى برج، مى‏توان گفت که در میان
گنبدهاى دو پوسته‏اى که پوسته دوّم آن‏ها مخروطى شکل نیست، این بنا
نخستین گنبد دو پوسته قرن پنجم هجرى به شمار مى‏رود و از این نظر حایز
اهمیّت است.

نماى خارجى بناى برج به تمامى از آجرهاى تزئینى است. وجود همین
نماى آجرى است که منظر برج را به صورت یکى از زیباترین و چشم گیرترین
آثار معماران قرن پنجم ایران در آورده است. این تزئینات، بر روى ساقه گنبد
و ضلع‏هاى هشت گانه صورت گرفته است.

قاب سازى‏هاى تزئینى داخل طاق نماهاى ضلع‏هاى هشت گانه هر یک
داراى طرح و نقش خاصّى هستند که هیچ یک با دیگرى یکسان نیست. تنها
در سه ضلع بنا، طرزچینى به صورت برجسته‏اى انجام گرفته است. این شیوه
کار، با نقشى که براى اجرا انتخاب گردیده است نیز انطباق دارد. ضلع سردرِ
ورودى برج، تزئین بیشترى در بر دارد. در این محل، تزئینات خاصّى که
عبارت از کتیبه‏اى دو خطى است، وجود دارد. مضمون دو خط کتیبه مزبور
عبارت است از: «به تاریخ سنه ستین و اربعمائه (460) عمل محمّد بن
مکرالزنجانى القبه».

بناى برج غربى از نظر طرح و نقشه به بناى قدیمى‏تر بسیار شباهت دارد.
نقشه آن نیز هشت ضلعى است و در گوشه‏ها، ستون‏هاى مدور کار گذاشته
شده است. در این اثر، ارتفاع ستون‏ها کمى بیش‏تر از اثر قبلى است و تا روى
ساقه گنبد ادامه یافته است و چنین مى‏نماید که به یک کلاهکِ گنبدى شکل
ختم مى‏شده‏اند. در این بنا، معمار به جاى دو راه پلّه مارپیچى، یک راه پلّه
ساخته است.

در بالاى ستونى که راه پله مارپیچى درون آن ساخته شده است،
پنجره‏اى مستطیل شکل با قوس جناغى در پوشش خارجى گنبد قرار دارد تا
نور لازم را در مسیر راه پلّه تأمین سازد. در این برج، معمار ضمن رعایت ابعاد
برج قبلى، حدود 55 سانتى متر به ارتفاع آن افزوده تا حالت کشیده‏ترى به بنا
ببخشد. گنبد خارجى آن ـ مانند بناى قبلى ـ داراى رگه‏هاى برجسته آجرى
است. وضع درِ ورودى برج، مؤیّد این است که در دوره‏هاى بعد، بنا دچار
دستکارى شده و تغییراتى در آن راه یافته و از تزئینات آن کاسته شده است.
از نظر تزئینى، بناى مزبور در مقایسه با برج قدیمى، اختلاف‏هاى قابل
ملاحظه‏اى را نشان مى‏دهد که بیش‏تر مربوط به نماسازى ضلع‏هاى و سردرِ
ورودى است. در قسمت ساقه گنبد، از همان شیوه برج قدیمى الهام گرفته
شده است؛ چنان که قسمت بالاى ساقه را دور تادور هشت حاشیه پهن با
نقش‏هاى هندسى و پیچ در پیچ بسیار زیبا فرا گرفته است و سپس در زیر آن،
یک حاشیه باریک کتیبه قرار دارد.

نماسازى تزئینى ضلع‏هاى هشت گانه برج به این صورت انجام گرفته
است که متّصل به ستون‏هاى مدور از پایین تا بالا، یک حاشیه کم عرض آجر
چینى شده و در واقع براى هر ضلع، یک چارچوب به وجود آمده است.
سپس مماس به آن، ستونچه‏هاى تزئینى باریک آجرى تا نیمه ارتفاع هر ضلع بالا
رفته‏اند که بر روى خود طرح قوس مانند تیزه دار را مانند برج اوّل حمل مى‏کنند.

حاشیه این قوس‏هاى تزئینى در همه ضلع‏ها، جز دو ضلع، مانند برج اوّل
ساده است. در ضلع‏هاى دوّم و هشتم، این حاشیه با آجرکارى برجسته
ظریفى تزئین شده است. ضلع‏هاى هشت گانه در جهت طول به دو بخش و
به نحو جالبى تقسیم شده‏اند؛ چنان که در وسط، یک رگه آجرى برجسته
سراسرى به وجود آمده و در زیر آن، سه طرح طاق‏نماى تزئینى شکنجى
برجسته اجرا شده است که هر یک در داخل چارچوب مستطیل شکلى قرار
گرفته‏اند. در داخل این طرح‏هاى سه گانه، تزئینات جالبى که با قسمت زیر و
بالا فرق دارند، ایجاد شده است. در بالاى این حاشیه، قسمتى زیر و بالا فرق
دارند، ایجاد شده است. در بالاى این حاشیه، قسمتى قرار دارد که بین بخش
قوسى شکل طاق نما و رگه افقى آجرى برجسته محصور است. این
قسمت‏هاى هشت گانه، هر یک با طرح‏هاى متنوع خود جلوه خاصّى به بنا
بخشیده‏اند. تناسبى که بین دو بخش پایین و بالاى هر ضلع از نظر طولى در
نظر گرفته شده است، حکایت از آشنایى کامل هنرمند سازنده به اصول
مربوط به انتخاب ابعاد متناسب دارد.

درباره نحوه آجرکارى باید گفت که در این بنا، شیوه‏اى تازه به کار گرفته
شده است که در ساخت بناهاى دیگرى چون گنبد سرخ مراغه هم به کار
گرفته شده و به اوج کمال رسیده است؛ این شیوه عبارت است از: به کار
بردن تکه‏هاى کوچک آجرهاى چهارگوش که منجر به ایجاد فضاهاى خوش
نقشى در متن آجرکارى‏ها مى‏شود. ضلعى که در وسط بنا قرار دارد، از نظر
تزئینات با سایر ضلع‏ها و همچنین ضلع مربوط به درِ ورودى برج اوّل،
اختلاف دارد. در اینجا هنرمند براى بلندتر نشان دادن قسمت سردر، از
عرض چارچوب کاسته و بین ستون‏هاى مدور و رگه آجر برجسته چارچوب،
فاصله‏اى ایجاد کرده و آن را به نحو هنرمندانه‏اى زینت کرده است. مضمون
کتیبه سردر عبارت است از: «عمل ابوالمعالى بن مکرالزنجانى به تاریخ سنه
ثمانین و اربعمائه».

در برج‏هاى خرقان مقبره‏هایى نیز وجود دارد که ضریح آن‏ها منبّت
کارى‏هاى زیبایى را به نمایش گذاشته‏اند. این مقبره‏ها متعلّق به دو نفر به
نام‏هاى «ابو سعید بیجار پسر سعد» و «ابو منصور ایلتاى تى‏تکین» است که در
سده‏هاى بعدى به صورت آرامگاه در آمده‏اند و مورد احترام مردم قرار گرفته‏اند.

این دو برج را مى‏توان با برج شبلى دماوند و آرامگاه امیر  اسماعیل
سامانى در بخارا مقایسه کرد و شاید بتوان هنر آجرکارى آن را الهام یافته از
معمارى دوره سامانى و آل بویه دانست. در طول قرن‏هاى چهارم و پنجم،
بیش‏تر برج‏هاى شمال ایران با نقشه دایره ساخته مى‏شدند. انتخاب نقشه
هشت ضلعى در ساخت برج در قزوین که فاصله زیادى با سرزمین‏هاى
شمال ایران ندارد، نشانه مهارت و ذوق سرشار هنرمندان است؛ چرا که
امکان ابداع و ارئه تزئینات متنوع و بدیع در برج‏هاى هشت ضلعى بسیار
آستان‏تر است. در بناى مزبور، حدود سى نقش مختلف به کار برده شده
است. این امر، حکایت از وجود یک سنّت کهن مربوط به طرح نگاره‏هاى
مختلف دارد که ابتدا در دوره ساسانى بر روى گچ انجام مى‏شده و سپس در
کارهاى آجرى به کار رفته است. ترکیب و تنظیم طرح‏هاى مختلف در این دو
بنا، همانند هنرى که در طرح ریزى متناسب هیأت کلّى بنا به کار رفته است،
قابل ستایش است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده