مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمزه ـ شورمست سوادکوه

بقعه این امامزاده در انتهاى روستاى شورمست، بر بالاى تپّه‏اى مشرف بر روستا، در سه کیلومترى جنوب شهر پل سفید (مرکز شهرستان سوادکوه) در میان قبرستان عمومى روستا واقع شده است.

مدخل اصلى صحن داراى ایوانى نیمه تمام دارد که در طرفین آن دو مناره بزرگ به قطر 3 و ارتفاع 12 متر توسّط بابا جان عابدینى هزینه شده است. در وسط گورستان، بقعه امامزاده به شکل مستطیل و به ابعاد 7×12 متر قرار دارد که شامل دو اتاق تو در توست. در آن از جانب مغرب باز مى‏شود و سه پنجره در جنوب و مشرق دارد.

در وسط اتاق دوّم، صندوق آلومینیومى به ابعدد 10/1×2 و ارتفاع 30/1 متر نصب است که پارچه‏هاى سبز روى آن کشیده‏اند. بام بقعه حلب‏پوش و روى آن گنبد شلجمى به ارتفاع 3 متر نصب شده است. مقابل درِ ورودى با استفاده از سه تیرآهن و مسقف نمودن آن ایوانى طرّاحى کرده‏اند. زمین زیارتگاه حدود 1500 متر مربّع است و سرویس‏هاى بهداشتى مقابل ایوان آن طرف بقعه قرار دارد. به اعتقاد اهالى امامزاده حمزه از نوادگان حضرت امام موسى کاظم  علیه‏السلام است امّا از سلسله نسب شریف او اطّلاعى در دست نیست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده