مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمزه ـ سمنان

بقعه این امامزاده در میان روستاى رودبار از دهستان چاشم، بخش مهدى شهر و در چهل کیلومترى شهمیرزاد و پنجاه کیلومترى شمال شهر سمنان واقع شده است.

ساختمان بقعه، بنایى ساده و خشتى با زیر بنایى حدود 90 مترمربع است و داراى ایوان کوچکى در جانب جنوب و حرم و صحن مى‏باشد. قدمت آن را به بیش از 130 سال تخمین مى‏زنند و از مصالح سنگ لاشه و ملاط گل و گچ، تیرهاى چوبى و بام شیروانى ساخته شده و بسیار فرسوده شده است.

ایوان کوچک بنا که در مدخل و ورودى اتاق حرم قرار داشته، تخریب شده است.
پس از عبور از ایوان به اتاق 2×4 متر مى‏رسیم که به صورت شبستان است و توسّط درى به اتاق مرقد راه مى‏یابد. اتاق مرقد، مربع شکل و به ابعاد 4×4 متر است و در وسط آن صورت قبرى است که دور آن را ضریح چوبى ساده‏اى در برگرفته است.

در سال 1376 مرمت بنا آغاز شد و نماسازى دیواره‏هاى داخلى و خارجى بقعه و نیز استحکام سازى آن در دستور کار قرار گرفت و کف حرم با سنگ و سیمان مفروش و دیوارهاى بقعه سفید کارى شد. به اعتقاد اهالى، امامزاده حمزه، فرزند على بن حمزة بن امام موسى کاظم  علیه‏السلام است. برخى نیز او را فرزند على بن امام موسى کاظم  علیه‏السلام مى‏دانند که بدون شک این انتساب صحت ندارد زیرا على بن موسى  علیه‏السلام، همان امام رضا  علیه‏السلاماست و او فرزندى به نام حمزه نداشته است. بر فرض وجود فرزندى به نام حمزه براى على بن موسى الرضا  علیه‏السلامبه سمنان مهاجرت ننموده تا با بقعه مذکور مطابقت داشته باشد.

علماى انساب براى حمزة بن موسى  علیه‏السلام سه فرزند به نام على، حمزه و قاسم،
قایلند. چنانچه به تفصیل اشاره شد، على بن حمزه بدون فرزند در شیراز به
شهادت رسید و در همین باره کتاب مستقلى از سوى نگارنده به نام على بن حمزه  علیه‏السلام
نگاشته شد.

شاید خفته در این مزار، حمزة بن على بن حمزة بن حمزة بن امام موسى کاظم  علیه‏السلام
باشد که علماى انساب از سکونت حمزة بن حمزه در خراسان خبر داده و اینک آرامگاه
او در کاشمر است.[1]

 


[1]. سلاله پاکان، بقاع متبرکه استان سمنان: 87 ـ 88.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده