مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره شیخ حسن ـ آلاشلو

این مقبره در ابتداى آبادى آلاشلو[1] (از دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، و در میان قبرستان آن، در 35 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى کوچک از خشت و گل است که به شکل مربّع مستطیل و به ابعاد 4×6 متر ساخته شده و ایوانى به ابعاد 2×6 متر رو به مغرب دارد. صورت قبرى در وسط اتاق است که با خشت به اندازه چهل سانتى متر بالا آورده شده و روى آن پارچه سبز نهاده‏اند. بام بقعه با تیرچوبى و خشت و گل پوشش یافته است.

در کتاب فرهنگ جغرافیایى شیروان از مقبره شیخ حسن تبریزى سخن به میان آمده که در مجاورت جنوب آبادى واقع شده است.[2]

اهالى شیخ حسن را از علماى تبریز مى‏دانند که جهت تبلیغ به روستاى آلاشلو آمده بود و سپس در همین روستا ماندگار شد، برخى وفات وى را در حدود 150 سال قبل ذکر نموده‏اند.



[1]. آلاشلو، به طول َ 11 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 32 ْ 37 و در ارتفاع 1660 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى پایکوهى قرار دارد. رودخانه فصلى سالم چاغ از مجاورت آبادى مى‏گذرد. کوه گرمیک با ارتفاع 2076 متر در مجاورت شرق، کوه کولک با ارتفاع 2274 متر در 5/2 کیلومترى شمال غرب و کوه چاهک با ارتفاع 2380 متر در 5/3 کیلومترى جنوب غرب آبادى و درّه سالم چاغ در شمال شرق و نزدیکى آبادى واقع شده است.

جمعیّت این روستا 29 خانوار که شامل 123 نفر است که از این تعداد 60% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، یونجه و سیب زمینى است که به صورت آبى و دیمى و محصولات باغى آنان؛ سیب، زردآلو و گردو است.

 

[2]. فرهنگ جغرافیایى آبادیهای کشور و شهرستان شیروان: 84.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده