مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره سیّد ـ میلانلوى سفلى

این مقبره در بالاى تپّه‏اى در قبرستان روستاى میلانلوى سفلى[1] (ازدهستان جیرستان، بخش سرحد)، در 61 کیلومترى شمال شرق شهرشیروان واقع شده است.

بنایى بسیار ساده از خشت و گل که به صورت مربّع ساخته شده و ابعاد آن 5×5 متر است و درِ آن از جانب جنوب باز مى‏شود. بام آن چوبى وصورت قبرى در وسط آن نمایان است. اهالى از هویّت شخصیّت مدفون اطّلاع دقیقى ندارند و حتى نام متوفّى را نمى‏دانند. عدّه‏اى از قول پدرانشان نقل مى‏کنند که وى از سادات و از علماى زمان قاجاریّه بوده و به زهد و تقوى آراسته بوده است.



[1]- میلانلوى سفلى، به طول جغرافیایى َ 02 ْ 58، عرض جغرافیایى َ 41 ْ 37 و در ارتفاع 1400 مترى از سطح دریا واقع شده و در حدود 3 قرن قدمت دارد. در موقعیّت طبیعى پایکوهى واقع شده و رودخانه دایمى سیس پیرانلو از مجاورت غرب آبادى مى‏گذرد. کوه گچ با ارتفاع 2135 متر در غرب و جنوب غرب، کوه قره داغ با ارتفاع 2428 متر در جنوب شرق و کوه شه با ارتفاع 2374 متر در شمال شرق این آبادى و تنگه مصرخان در فاصله 500 مترى جنوب آبادى قرار دارد.

جمعیّت این روستا 20 خانوار که شامل 84 نفر است. از این تعداد 50% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى و کارگرى است و محصولات عمده آنان نیز؛ غلات گندم و جو، حبوبات (نخود و عدس)، نباتات علوفه‏اى (یونجه) به صورت آبى و دیمى و نیز محصولات باغى شامل زرد آلو، سیب و گردو است. منابع آب کشاورزى از روخانه، چشمه و باران و آب آشامیدنى از چشمه تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده