مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره خواجه سراج ‏الدّین ـ باغان


این مقبره در حدود 700 متر خارج از روستا و در ریشه تپّه‏اى به ارتفاع قریب به 20 متر در روستاى باغان[1] (از دهستان حومه، بخش مرکزى)، در6/16 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بناى قبلى که از خشت و گل بود در سال 1373 تخریب شد و بجاى آن بناى کنونى به صورت مربّع و به ابعاد 10×10 متر و شامل دو در، در جانب جنوب و یک در، در جانب شمال ساخته شد.

در وسط بقعه، به فاصله سه مترى از همدیگر، چهار ستون آهنى جهت نگهدارى سقف و گنبد خانه تعبیه شده است. درست در وسط این ستون‌ها و زیر گنبد، صورت قبرى است که به اندازه بیست سانتى متر از کف بقعه ارتفاع دارد و پارچه سبز بر روى آن کشیده ‏اند.

بر فراز بقعه، گنبدى غنچه‏اى به قطر 3 و ارتفاع قریب به 5/4 متر احداث شده و که نماى خارجى آن ایزوگام و نماى داخلى آن سیمان سفید است.
کف و ازاره حرم موزائیک و سنگ مرمر شده و الباقى دیوار بقعه گچ اندود است.

در غرب بقعه، آشپزخانه‏اى به ابعاد 5×10 متر ساخته شده که در مراسم‌های مختلف از آن استفاده مى‏شود. زمین زیارتگاه قریب به سه هزار متر مربّع است و قبور چند تن از مومنان در آن مشاهده مى‏شود.
سرویس‏هاى بهداشتى در شمال شرق صحن در حال ساخت مى‏باشد.
قریب به 25 هکتار از زمینهاى مجاور بقعه از منابع طبیعى تملّک شده و قصد
ایجاد فضاى سبز و درختکارى در پیرامون بقعه دارند. هم اکنون، فضایى
قریب به دو هزار متر، درختان گردو و آلو کاشت شده است.

محمّد اسماعیل مقیمى از این بقعه با عنوان مقبره خواجه سراج‏الدّین
یاد نموده است.[2] اما به اعتقاد متولّى و برخى از اهالى روستا وى از سادات
حسنى است که به جهت عزلت و گوشه نشینى به خواجه سراج‏الدّین
معروف شده است.



[1]. باغان، به طول جغرافیایى َ 03 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 27 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1140 مترى از سطح دریا واقع شده و بیش از دو قرن سابقه تاریخى دارد. در موقعیّت طبیعى دشتى و اقع شده و کوه چاهک با ارتفاع 2318 متر در 5/5 کیلومترى شمال شرق، کوه حاتم خان با ارتفاع 2149 متر در 6 کیلومترى شمال شرق و کوه پلاخر با ارتفاع 2159 متر در 7 کیلومترى شرق آبادى واقع شده‏اند. درّه آلمانودر در 2 کیلومترى جنوب شرق آبادى امتداد دارد و جمعیّت روستا 175 خانوار که شامل 789 نفر است. از این تعداد 90% با سواد هستند.

شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى و دامدارى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، عدس و نخود است که به صورت دیم کشت مى‏شود. از محصولات عمده باغى مى‏توان به انگور اشاره کرد. منابع آب کشاورزى و آشامیدنى از قنات تأمین مى‏شود.

 

[2]. جغرافیایى تاریخى شیروان: 244.

 

آره . باغان روستای مادری منه و من الان در آرامگاه خواجه سراج الدین دا م این رو مینویسم😊

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده