مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبره بابا شیخ - باغ

بقعه این امامزاده در ابتداى روستاى باغ[1] [2] (از دهستان قوشخانه، بخش سرحد)، در 58 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بنا شامل دو اتاق تو در توست؛ ابعاد اتاق اوّل که قبر بابا شیخ در آن قرار دارد، به ابعاد 5×5 متر مى‏باشد که توسّط دو تیر چوبى سقف آن نگه داشته مى‏شود و بام آن نیز چوبى است.

در میان دو ستون، صندوق فلزى قرار دارد که ابعاد آن 40×10/1 سانتى متر مى‏باشد. درِ بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود و درى نیز در مشرق که به اتاق دوّم که ابعاد آن 6×5 متر است، راه مى‏یابد.

در انتهاى بقعه، مکانى جهت اصطبل اسب زوّار احداث شده است که گنجایش 6 اسب را دارد. زمین زیارتگاه بیش از 5/1 هکتار مى‏باشد که به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى‏شود. متأسّفانه از نام و نسب بابا شیخ اطّلاعى حاصل نشد و اهالى چیزى به یاد ندارند. ایّام زیارتى بابا شیخ شب چهارشنبه است که اکثر اهالى روستاهاى همجوار به زیارت مى‏آیند.

سیّد میر بابا سیّدى از سادات صحیح النسب روستاى زو براى نگارنده نقل کردند؛ «شیخ بابا از علماء بوده و با سعدالدّین تفتازانى مباحثه مى‏کند که
مغلوب تفتازانى مى‏شود، براى او این شکست گران مى‏آید و قصد سفر به بخارا مى‏کند تا از اساتید فن علم آموزد و با دست پر به مباحثه نشیند، از
اینرو پس از چند سال به روستاى خود بر مى‏گردد و مجدداً با تفتازانى به مباحثه مى‏نشیند و او را مغلوب مى‏کند.»



[1]- باغ، به طول جغرافیایى َ 47 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 47 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1560
مترى از سطح دریا واقع شده و رودخانه باغ از داخل آبادى مى‏گذرد. کوه آل ملى با ارتفاع 1850 متر در مجاورت شمال شرق، کوه خلیل با ارتفاع 1907 متر در 5/0 کیلومترى شمال شرق و کوه قرمز تورپال با ارتفاع 1755 متر در مجاورت جنوب شرق آبادى و تپّه‏هاى قراول با ارتفاع 1709 متر و قشلاق با ارتفاع 1637 متر در جنوب غرب آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 120 خانوار که شامل 657 نفر است. از این تعداد 75% باسواد هستند. مشاغل عمده اهالى، زراعت، باغدارى، دامدارى، صنایع دستى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان، گندم، جو، نخود، عدس، یونجه و گوجه فرنگى به صورت آبى و دیمى، و محصولات عمده باغى آن نیز؛ انگور، گردو، زردآلو و بادام است که از آب چشمه آبیارى مى‏شود و منابع آب آشامیدنى آنان نیز از چشمه و به صورت لوله کشى است. از جمله فعالیّت‏هاى تولیدى روستا یک واحد آسیاب گازوئیلى و صنایع دستى آن، قالیبافى در نقش‏هاى نائین است.

 

[2]- چون پس از روستاى سولدى واقع شده، به باغ سولدى معروف است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده