مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

زیارتگاه اجاق پیره ـ پیره

 مشهور به «پیره شهید»، این زیارتگاه در انتهاى روستاى پیره[1] [2] (از دهستان قوشخانه، بخش سرحد جنب منزل داوود اقبالى، در 67 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بناى قبلى که از خشت و گل بود در ماه گذشته تخریب شد تا بناى جدیدى بسازند. فنداسیون بناى جدید چیده شد و ابعاد آن قریب به 5×5 متر است.



[1]. پیره، به طول َ 39 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 46 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1310 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد و رودخانه فصلى شورکال از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه لوله قهرمان با ارتفاع 1510 متر در نیم کیلومترى جنوب و جنوب شرق، کوه بلبل با ارتفاع 1525 متر در یک کیلومترى شرق و کوه موزگینگ درّه با ارتفاع 1506 متر در 70 مترى غرب و شمال غرب آبادى و تپّه تخته شناقى با ارتفاع 1435 متر در مجاورت غرب آبادى واقع شده است.

جمعیّت روستا 31 خانوار که شامل 111 نفر است. از این تعداد 70% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، صنایع دستى و کارگرى است و محصولات زراعى آنان؛ گندم، جو، یونجه و نخود و عدس است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات باغى مى‏توان به انگور اشاره کرد. منابع آب کشاورزى از رودخانه و آب آشامیدنى از چشمه تأمین مى‏شود.

 

[2]. به علّت اینکه این روستا نسبت به روستاهاى دیگر از قدمت بیشترى برخوردار است به
پیره معروف شده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده