مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه سیّده سکینه صوفى ـ قلعه بیگ قره چشمه

این بقعه بر روى تپّه‏اى در انتهاى روستاى قلعه بیگ قره چشمه[1] (از دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، در 5/35 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان با چشم انداز فوق العاده زیبا واقع شده است.

این بنا که تماماً از خشت و گل و چوب و سنگ لاشه ساخته شده، شباهت زیاد به بقعه بابا خوشگلدى در یاسر آباد دارد. بقعه از خارج و داخل به صورت مربّع و به ابعاد 5×5 متر است و پى آن از سنگ لاشه ساخته شده و چهار زاویه اتاق را با استفاده از چوب به ارتفاع سى سانتى مترى از همدیگر بالا آورده‏اند تا گنبد مخروطى بنا بر آن استوار سازند. این گنبد به ارتفاع تقریبى چهار متر از داخل و سه متر از خارج بناست و بخشى از جانب شرق بقعه فرو ریخته که بجاى آن با چوب و خشت و گل پوشش داده شده است.

صورت دو قبر در داخل بقعه قرار دارد که یکى بزرگ و آن دیگر کوچک
است. قبر بزرگ را اهالى از آنِ سیّده سکینه صوفى مى‏دانند و قبر دوّم را
متعلّق به فرزند او ذکر کرده‏اند. قدمت بنا بیش از دویست سال است و متعلّق
به دوره قاجاریّه مى‏باشد. برج جعفر خان و تاغلوبیگ در مقابل درِ جنوبى
بقعه قرار دارد و بخشهاى اعظم آن همچنان باقى مانده است. در فهرست
بقاع متبرکه سازمان اوقاف، نام سکینه صوفى در ردیف امامزادگان ذکر شده
است. اهالى از انتساب شخصیّت مدفون در بقعه به امامان معصوم علیهم‏السلام
اطّلاعى ندارند.

 



[1]. قلعه بیگ قره چشمه، به طول جغرافیایى َ 08 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 36 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1700 متر از سطح دریا قرار دارد و بیش از 2 قرن سابقه تاریخى آن است. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه ترانلو از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه سنجر بیگ با ارتفاع 2820 متر در شرق و شمال شرق، کوه کولک با ارتفاع 2274 متر در 2 کیلومترى جنوب و کوه پدلگاه با ارتفاع 2634 متر در 3 کیلومترى غرب واقع شده‏اند.

جمعیّت روستا 103 خانوار که شامل 442 نفر است. از این تعداد 80% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، زنبور دارى و کارگرى است. عمده محصولات زراعى آن؛ گندم، جو، یونجه، چغندر و سیب زمینى است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات باغى آنان؛ مى‏توان به زردآلو، سیب، گوجه سبز و گردو اشاره کرد. منابع آب کشاورزى از رودخانه و چشمه و آب آشامیدنى از چشمه و چاه که به صورت لوله کشى است تأمین مى‏شود. از صنایع دستى و قالى بافى در نقش‏هاى جلیلى و شیر و خورشید مى‏توان نام برد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده