مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه سیّد طالب ـ قلعه بیگ قره چشمه

این بقعه در بالاى تپّه‏اى مشرف بر روستاى قلعه بیگ قره چشمه[1] (ازد دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، با چشم انداز فوق العاده زیبا، در 5/35 کیلومترى شمال شرق شهر شیران، واقع شده است.

بنایى ساده از سنگ لاشه و ملاط گل به ابعاد 4×4 متر ساخته شده است که نماى خارجى آن کاه و گل است. بام بقعه چوبى و درِ آن از جانب جنوب رو به آبادى باز مى‏شود. صورت قبرى به ارتفاع قریب به چهل سانتى متر در وسط بقعه قرار دارد که بر روى آن پارچه سبز کشیده‏اند. پیرامون بقعه قبرستان قدیمى و جدید روستاست که بیش از سه هزار متر مى‏باشد.

اهالى جز نام صاحب بقعه، اطّلاعى از تاریخ وفات و شرح حال او ندارند.



[1]. قلعه بیگ قره چشمه، به طول جغرافیایى َ 08 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 36 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1700 متر از سطح دریا قرار دارد و بیش از 2 قرن سابقه تاریخى آن است. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه ترانلو از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه سنجر بیگ با ارتفاع 2820 متر در شرق و شمال شرق، کوه کولک با ارتفاع 2274 متر در 2 کیلومترى جنوب و کوه پدلگاه با ارتفاع 2634 متر در 3 کیلومترى غرب واقع شده‏اند.

جمعیّت روستا 103 خانوار که شامل 442 نفر است. از این تعداد 80% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، زنبور دارى و کارگرى است. عمده محصولات زراعى آن؛ گندم، جو، یونجه، چغندر و سیب زمینى است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات باغى آنان؛ مى‏توان به زردآلو، سیب، گوجه سبز و گردو اشاره کرد. منابع آب کشاورزى از رودخانه و چشمه، و آب آشامیدنى از چشمه و چاه که به صورت لوله کشى است تأمین مى‏شود. از صنایع دستى به قالى‏بافى در نقش‏هاى جلیلى و شیر و خورشید مى‏توان نام برد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده