مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه پیر ـ سرچشمه دوین

این بقعه در میان قبرستان قدیمى و تاریخى روستاى سرچشمه دوین[1] (از دهستان حومه، بخش مرکزى)، در 4/22 کیلومترى جنوب شرق شهر شیروان واقع شده است.

صورت قبرى در میان قبرستان قدیمى روستا که به قبرستان تاتارها و گبرها مشهور است قرار داد که اطراف و روى آن را پرچم سبز رنگى بسته‏اند.
ظاهراً دور این قبر در گذشته بقعه کوچکى بود که تخریب شده است. از هویّت شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد.



[1]. سرچشمه دوین، به طول جغرافیایى َ 00 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 17 ْ 37 و در ارتفاع متوسط 1198 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیت طبیعى تپه‏اى قرار دارد. رودخانه اترک از 5/8 کیلومترى شمال غرب آبادى مى‏گذرد. کوه چخماق با ارتفاع 1343 متر در 5/4 کیلومترى شمال آبادى و ارتفاعات 1265 و 1250 مترى در فواصل 2/1 و 7/1 کیلومترى جنوب و جنوب شرق آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت روستا 100 خانوار که شامل 496 نفر است. از این تعداد 80% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى و دامدارى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم و جو است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود و تنها محصول باغى آنان، انگور مى‏باشد. منابع آب کشاورزى از چشمه، و آب آشامیدنى از چاه به صورت لوله کشى تأمین مى‏شود.

 

پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶ , ۱۰:۵۷ براتعلی نورمحمدزاده
روستای سرچشمه به علت بی توجهی مسئولین زیربط واستفاده بی رویه از آب زیر زمین با استفاده از چاه عمیقهایی که در روستای سرجشمه-ورگ وحصاردوین رده شده است از چشمه سارهایش خبری نیست باغهایش خشکیده سرسبزیی ندارد.چشمه هاش جوشان نیست گاوها شیرده نیسند مردمان روستا نرمک نرمک از روستا کوچ می کنند نیروی جوان در روستا نمانده بلکه جهت گذران زندگی به شهر کوچ کرده اند.
جمعه ۳ اسفند ۹۷ , ۰۲:۴۳ افشین بهادری
بی توجهی به روستاها باعث از بین رفتن کامل طبیعت شده از جمله روستای سرچشمه .روستای که یکی از سرسبز ترین مکانهای شهرستان شیروان بوده الان چیزی جز خشکی و بی ابی ازش باقی نمونده .ارزش طبیعت روستاهامون نمیدونی .
سه شنبه ۱۰ دی ۹۸ , ۱۶:۵۱ نادربها دری سرچشمه

روستای سرچشمه یکی ازروستاهای شهرستان شیروان باقدمت حدودا 300 سال که بنیانگذار این روستا جدپدریمان به نام کربلایی بهادرخان بنیاد نموده است که قبلا  درشهرستا ن قوچا ن زندگی میکردکه از نسلها ی بهادری  ها از قوچان  میباشیم که پیشازحکومت  شجاع ادوله که باحکومت وقت مشکل داشت و به این روستا تیبعد شد بازهم این کشمکشها ادامه پیداکرد تا این که حکایت وقت قوچا ن گفت  تعمین  بده شمارا نمیکشیم  وبافریب بردن قوچا ن قسم خوردن که نمی کشیم  ولی هردو چشم  ایشان را کور کردن  و برگرداندن به روستای سرچشمه  که بعد آزماتی جان سپرد ودر ازروستا بخاطر سپرده شد این هم شجره  نامه روستای سرچشمه دوین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده