مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه بابا غزل ـ سکه

این بقعه در کوچه مقابل مسجد جامع روستاى سکه[1] (از دهستان حومه، بخش مرکزى)، در 6/15 کیلومترى شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى ساده و کوچک، از خشت و گل به ابعاد 4×4 متر که درِ آن از جانب جنوب باز مى‏شود و بام آن توسّط دو ستون چوبى استوار شده و نماى خارجى آن کاه و گل است.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که به اندازه سى سانتى متر بالا آورده‏اند و بر روى آن پارچه سبز گذاشته‏اند. قریب به 50 متر فضاى صحن دارد. اهالى از شرح شخصیّت مدفون در بقعه اطّلاعى ندارند جز اینکه او را از بزرگان روستا و مردى متعبّد ذکر مى ‏کنند.



[1]. سکه، به طول جغرافیایى َ 05 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 24 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1220 مترى از سطح دریا واقع شده است و قدمت آن حدود 4 قرن مى‏باشد. در موقعیّت طبیعى تپه‏اى واقع شده و کوه هورداغى با ارتفاع 2105 متر، کوه سیره با ارتفاع 2193 متر و کوه پلاخر با ارتفاع 2159 متر در 5/6 و 6 کیلومترى شمال شرق آبادى و ارتفاعات 1359 و 1334 مترى در یک کیلومترى شمال شرق و شمال آبادى و تنگه گه‏ام در 3 کیلومترى شمال شرق آبادى واقع شده است.

جمعیّت این روستا 101 خانوار که شامل 460 نفر است. از این تعداد 80% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى و دامدارى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم و جو است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات عمده باغى مى‏توان به انگور اشاره کرد. آب کشاورزى و آشامیدنى از قنات تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده