مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یوسف ـ ینگى قلعه علیا

بقعه این امامزاده در 2 کیلومترى جنوب روستاى ینگى قلعه علیا[1] (از دهستان قوشخانه، بخش سرحد)، در 50 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

بنایى ساده و مستطیل شکل به ابعاد 4×6 متر است که درب آن از جانب مشرق باز مى‏شود و شامل ایوانى به ابعاد 2×4 و ارتفاع 3 متر است. در اتاق مرقد سنگ قبرى است که روى آن نوشته شده؛ «مرقد مطهّر امامزاده یوسف»، برخى خفته در مزار را درویش یوسف مى‏دانند اما قاطبه اهالى معتقدند که وى از نوادگان امام سجّاد علیه‏السلاممى‏باشد. برخى نام و نسب امامزاده را یوسف بن محمّد بن احمد و از نوادگان امام سجّاد علیه‏السلام ذکر مى‏نمایند که بر صحّت این انتساب دلیلى اقامه نشده و ما نیز به مدرکى که آن را تأیید کند دست نیافتیم.



[1]. ینگى قلعه بالا علیا، به مختصات طول جغرافیایى َ 43 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 45 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1383 مترى از سطح دریا واقع شده و قدمت آن حدود 2 قرن مى‏رسد. در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى واقع شده و رودخانه فصلى قزل کار از میان آبادى مى‏گذرد. کوه کلته با ارتفاع 1618 متر در 1 کیلومترى جنوب و کوه حرده با ارتفاع 1519 متر در 2 کیلومترى شمال غرب و کوه کورکورلى با ارتفاع 1642 متر در 2 کیلومترى شمال و شمال شرق آبادى و بومرتپّه با ارتفاع 1503 کیلومترى و فخره اولنگ با ارتفاع 1528 متر در 500 مترى شرق و شمال شرق آبادى واقع شده‏اند.

جمعیّت این روستا 171 خانواده که شامل 927 نفر است، از این تعداد 70% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، صنایع دستى و کارگرى است. محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، نخود، عدس و یونجه است و به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. محصولات باغى نیز؛ گردو، انگور، گیلاس، سیب، زرد آلو، گلابى مى‏توان نام برد. منابع آب کشاورزى از رودخانه و آب آشامیدنى از چاه و به صورت لوله کشى است. از فعّالیّت‏هاى تولیدى مى‏توان به یک واحد مرغدارى و یک واحد آسیاب برقى نام برد. از صنایع دستى نیز قالیبافى در نقش نائین رواج داد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده