مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة سیّد پادشاه ـ زهک

این مقبره در 500 مترى شمال غرب روستاى قلعه نو، در 15 کیلومترى مرکز بخش جزینک، در بالاى تپّه‏اى به ارتفاع هشت متر واقع شده و چشم انداز آن جالب است.

ساختمان مقبره که در اواخر دوره قاجاریّه ساخته شده، مربوط به یکى از سادات محترم و با نفوذ منطقه به نام سیّد پادشاه حسینى است که داستان‏هایى درباره او بر سر زبان‏هاى اهالى است.

مقبره در مساحت 26/43 متر ساخته شده و ابعاد آن 21/7×6 و ارتفاع 5/5 متر است و پلان آن مربع شکل و بر روى کرسى چینى به ارتفاع 2/1 متر احداث شده است.

مصالح اصلى بنا چون دیگر بناهاى منطقه ویژه گرمسیرى، از خشت و گل ساخته شده و سطوح دیوارهاى خارجى و داخلى با لعاب گلى پوشانده شده است. این بنا در جهت غربى - شرقى ساخته شده و درِ ورودى آن در ضلع غربى با عرض یک متر ساخته شده و ضخامت دیوارها متفاوت است. در ضلع غربى ضخامت 1/1 متر است که در اضلاع شمالى و جنوبى ضخامت دیوار 70 سانتى متر مى‏رسد. در داخل مقبره سه طاقچه و سه تورفتگى به صورت متقارن به چشم مى‏خورد. گنبد بنا از نوع فیل پوش است که به گسترده گلى این نوع گنبد توسط ساکنین منطقه سیستان استفاده مى‏شود به طورى که نام دیگر آن گنبد سیستانى است.

از ویژگى‏هاى منحصر به فرد و قابل ذکر در این بنا، وجود تزئییناتى در دیواره‏هاى داخلى بنا مى‏باشد به این ترتیب که دور تا دور فضاى داخلى با گل رس اندود شده است و سپس سطوح دیوارها را با گل فرم داده شده تزیین کرده‏اند.

سطح دیوارهاى خارجى به منظور مرمّت قسمت‏هاى فرسوده و قدیمى، اندود کاه‏گل پوشش داده شده است.

این مقبره به شماره 26511 و در تاریخ 27/12/1387 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده