مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة پیر سقا ـ ابهر

مشهور به «پیر زاغه»، این مقبره در 30 کیلومترى غرب شهر ابهر و در میان روستاى تاریخى پیر سقا واقع شده است.

محل مقبره قبرستان تاریخى وسیعى بوده که امروزه قسمتى از آن تسطیح و به زمین ورزش تبدیل شده است.

مرقد فاقد سنگ قبر و تاریخ مى‏باشد. اما آن‌چه که از اسم وى استنباط مى‏گردد احتمال قریب به یقین یکى از قطب‏هاى صوفیّه و در زمرة عرفا بوده است.

بناى مقبره پیر سقا ابتدا مشرف به یک واحد هشتى است که 90/2 متر عرض و 87/1 متر عمق دارد. پلان آن از نماى خارجى هشت ضلعى است، که چهار ضلع مقابل به هم داراى 90/2 متر عرض و چهار ضلع دیگر بشکل قوسى اجراء شده و شعاع آن در جبهه غربى 60/3 متر و در جبهه شرقى 50/5 متر اندازه‏گیرى مى‏شود.

پلان قسمت داخلى بشکل چلیپا است. سقف بازوى چلیپا با قوس‌هاى جناغى پوشانده شده و بر هسته مرکزى، گنبد زیبایى استوار است. این گنبد از نوع تک پوششى و عناصر اجرائى آن از آجر مى‏باشد، در زیر این گنبد قبرى وجود دارد که توسّط ضریح فلزى محافظت مى‏گردد. بنا از درون سفید کارى و نماى بیرونى با اندودى از سیمان پوشانیده شده که این عمل نوعى مداخله خشونت‏آمیز در معمارى تلقّى مى‏گردد. دو عنصر شبیه به مناره که در طرفین هشتى اجراء گردیده مربوط به سال‌هاى اخیر است.

فرم بنا، نحوه اجراء و سایر پارامترهاى تعیین قدمت، این آرامگاه را در ردیف بناهاى اواخر دوران صفویّه قرار مى‏دهد.

این بنا در فهرست آثار ثبتی قرار گرفته و قرار است در آینده نزدیک ثبت ملّی گردد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده