مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبّاس ـ دهلران

بقعة این امامزاده در 45 کیلومترى شرق شهرستان دهلران و در کنار جادّة اصلى دهلران ـ اهواز، در میان دشت بزرگ و سرسبزى بنام دشت عبّاس واقع شده است.

بناى این امامزاده در زمان جنگ تحمیلى و اشغال شهر دهلران به دست دشمن بعثى به تلّى از خاک تبدیل و به طور صد در صد تخریب گردید. پس از پایان جنگ و در سال‏هاى 68 ـ 69 توسّط مدیریت اوقاف و امور خیریّة استان ایلام کار بازسازى بقعة امامزاده عبّاس آغاز شد و بناى با شکوهى پى ریزى گشته که هنوز کار توسعة آن ادامه دارد.

بناى کنونى شامل ایوان، گنبد، حرم و ایوان و رواق است که به صورت مربّع مستطیل در آمده و ایوان اصلى آن در جانب شمال قرار دارد و داراى کاشى‏کارى است. گنبد بنا به  صورت دو پوش و به شکل شلجمى به قطر هشت و ارتفاع نُه متر است که در ساقة آن دو پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است.

اتاق مرقد به ابعاد 8×8 متر است و در چهار طرف آن رواق‏هاى مستطیل شده و چندین پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. چشم انداز بقعه، زیباست  و محوّطه سازى، شن ریزى و احداث سرویس‏هاى بهداشتى و زائر سرا در سال‏هاى اخیر انجام شده است.

اثر تاریخى قبلى بنا به شمارة 21278 و در تاریخ 7/12/1386 در فهرست آثار ملّی و تاریخى به ثبت رسیده بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده