مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در یک کیلومترى روستاى محلّه باغ و در 3 کیلومترى شهر گرمسار واقع شده است.

ساختمان بقعه که به مساحت 20 متر مربّع است از خشت و گل ساخته شده و داراى ایوانى در جانب جنوب است که طاق هلالى آن را در بر دارد. هسته مرکزى بقعه، اتاقى مربّع شکلی به ابعاد 4×4 متر است. چهار زاویة بنا را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد به قطر 4 و ارتفاع قریب به 20/2 متر است که اخیراً با گچ اندود شده است. جهت استحکام بنا، نماى بیرونى آن را با آجر، مستحکم نموده‏ اند.

داخل اتاق، چهار صفّه کوتاه یا شاه نشین طرّاحى شده و در وسط آن صورت قبرى است که به ابعاد 70×60/1 و ارتفاع 58 سانتى‌متر با گچ و سنگ از کف بقعه ارتفاع دارد و روى آن پارچه سبز کشیده‏اند.

برخى از اهالى، امامزاده یحیى را از نوادگان حضرت امام موسى کاظم (مى‏دانند، اما این ادّعا منشأ صحیحى ندارد. چنانچه در امامزاده على اسماعیل مدفون در ایوانکى گرمسار گذشت، وى سراهنگ على بن اسماعیل حسنى بود که از ابهر به خوار نقل مکان نمود. او نواده‏اى دارد به نام سیّد یحیى که نسبش از قرار ذیل است: سیّد یحیى بن زین العابدین بن محمّد بن تاج‏الدّین حسین (مدفون در پرور) بن على بن مرتضى بن سراهنگ على بن اسماعیل بن ابى جعفر محمّد بن اسماعیل بن ابى محمّد حسن بن محمّد الابهرى بن احمد بن عبداللَّه بن احمد بن عبیداللَّه بن على ابى الحسن بن ابى محمّد حسن بن زید بن امام حسن ‰. وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشان و بزرگوار بود. او برادرى بنام سیّد محمّد باقر، سیّد رفیع‏الدّین و سیّد حسن داشت که از بزرگان سادات خوار و سمنان بودند.

این بنا به شمارة 5671 و در تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده