مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده مرسلین ـ سمنان

بقعة این امامزاده در کنار برج چهل دختران و کنار خیابان و بلوار حیکم الهى شهر سمنان واقع شده و به سیّدرضی مشهور است. مردم وى را از نوادگان امام سجّاد (مى‏دانند؛ اما نویسنده کتاب تاریخ قومس وى را سیّد رضى، نواده على أشرف و فرزند عمر أشرف مى‏داند. این بقعه، شامل بناى کوچک و مستطیل شکلى است که چندان قدیمى به نظر نمى‏رسد. اتاق حرم، محوّطه چهارگوشى به ضلع 60/4 متر است که در قسمت شمال و شرق داراى دو در است. گنبد مخروطى امامزاده بر روى چهار فیلپوش پهن و بزرگ که از پایین بنا شروع شده و به کمک چهار رف نعل اسبى شکل، طرح مدوّرى ساخته، قرار گرفته است.

این گنبد بدون گردنى و ساقه است. نماى داخلى و خارجى بقعه را با گچ سفید کرده‏اند. در وسط بنا، قبرى گچین به چشم مى‏خورد. در خارج و داخل بقعه هیچ گونه تزیینات خاصّى دیده نمى‏شود. ایوان بنا رو به شمال و در کنار خیابان است. در دو سمت داخلى ایوان، طاقنماهایى برپا گشته و در سمت غربى نماى خارجى بقعه، راه پلّه‏هاى به پشت بام قرار دارد.

بناى قبلى به شماره 4142 در تاریخ 10/07/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده بود.

در سالیان اخیر علاوه بر کاشیکارى سردرِ و ورودى، ضریح بسیار عالى از جنس آب طلا و نقره نصب شده است. کف و ازارة حرم با سنگ مرمر پوشش یافته و الباقى دیوار گچ اندود است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده