مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده مراد ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در میان روستاى کردوان از بخش مرکزى، در 8 کیلومترى شرق شهر گرمسار و 6 کیلومترى جنوب راه سمنان واقع شده و به سلطان مراد مشهور است.

ساختمان بقعه که از خشت و گل ساخته شده بود و متعلّق به اواخر دورة قاجاریّه به شمار مى‏رفت به جهت فرسودگى در سال‏هاى 70 ـ 72 مورد مرمّت قرار گرفت و ضمن استحکام اطراف بقعه با آجر، نسبت به سفید کارى داخل بنا و گنبد اقداماتى صورت گرفته است.

ورودی بقعه در جانب شمال قرار دارد که ابعاد آن 5×3 و ارتفاع 5/2 متر است و در دو طرف آن دو سکو جهت نشستن تعبیه شده و طاق آن هلالى است. درِ بقعه چوبى و در سالیان اخیر فلزى گشته است. بر بالاى بقعه، گنبدى عرقچینى به ارتفاع 2 متر قرار دارد که بر روى آن مناره‏اى کوتاه تعبیه شده و همین امر گنبد را به قیفى تبدیل نموده است.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که به اندازه 50 سانتى متر از کف بقعه ارتفاع دارد و فاقد سنگ قبر و کتیبه مى‏باشد. اطراف بقعه دو هکتار زمین و فضاى سبز است که بخشى از آن به صورت قبرستان استفاده مى‏شود.

در سال 1383 به علّت فرسودگى ضریح چوبى، ضریح فولادى آهنى ساخته و نصب شده است. متأسّفانه با وجود آنکه این بقعه از توجّه و اعتبار خاصّى نزد اهالى برخوردار است، اما تاکنون سندى که بتواند از هویّت شخص مدفون پرده بر دارد به دست نیامده است.

این بنا به شمارة 20242 و در تاریخ 27/08/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده