مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد بن زید ـ سمنان

بقعة این امامزاده در 12 کیلومترى حومه لاسجرد و حدود 46 کیلومترى شمال غربى سمنان و در کنار جادّة روستاى ایج به جوین واقع شده و به نواده حضرت امام حسن مجتبى (به نام محمّد بن زید بن حسن بن على (منسوب است و به شاه محمّد زید معروف مى‏ باشد.

بقعة امامزاده محمّد یکى از زیارتگاه‏هاى معتبر منطقة سرخه است که متأسّفانه در گذشته توجّهى به این بقعه نشده و ساختمان آن رو به خرابى بود و اطراف امامزاده نیز وضعیّت مطلوبى نداشت. لکن با توجّه به وجود مرقد مطهّر امامزاده و فضاى سبز موجود و آب و هواى مطبوع منطقه و هجوم زایران در ایّام تعطیل موجب شد تا جهت بازسازى و احیاء و توسعة اطراف حرم مطهّر در دیماه سال 74 اقدام شود. در سالهاى اخیر پیگیرى‏هاى لازم در خصوص انتقال آب آشامیدنى از روستاى جوین، برق رسانى، تملّک خانه‏ هاى مسکونى متّصل به بقعه و طرّاحى و نقشه بردارى امامزاده، تسطیح و تراس بندى اطراف امامزاده، احداث 10 چشمه سرویس‏هاى بهداشتى و باز پیرائى و سفید کارى بقعه و مفروش نمودن آن با موزائیک واحداث 6 باب زائر سرا بعمل آمده است.

ساختمان بقعه به طول 5/4 و عرض 5/3 متر مى‏باشد که در وسط آن قبر گچى به طول 2 و عرض یک متر و بلندى 80 سانتى‏متر قرار دارد که با پارچه‏هاى الوان و سبز رنگ پوشیده شده است. ضریح چوبى مشبک فاقد سقف به ابعاد 5/1×5/2 و ارتفاع 5/1 متر بر دور این قبر نصب شده است.

در ضلع غربى داخل حرم مطهّر نورگیرى جهت روشنایى اتاق حرم تعبیه شده است. زائران براى وارد شدن به حرم مطهّر بایستى از دو اتاق تودر تو و متّصل به هم که هر یک به ابعاد 5/4×5/4 بوده و در ضلع جنوب شرقى حرم بنا شده عبور نمایند. مساحت کل عرصه امامزاده 50/2020 متر مربّع مى‏باشد.

این بنا به شماره 5650 و در تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده