مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابوالحسن و آمنه خاتون ـ خنداب

بقعة این امامزادگان در 11 کیلومترى شمال شهر خنداب و در دو کیلومترى جنوب روستاى دیزآباد واقع شده است.

ساختمان بقعه، شامل دو قسمت قدیمى و جدید است. قسمت مرکزى بقعه که گنبد و فضاى زیر آن را تشکیل مى‏دهد، بسیار قدیمى مى‏باشد و با توجّه به ساخت بنا و کتیبه‏هاى داخل آن، بیش از 400 سال تخمین زده مى‏شود. مساحت حرم بیش از 25 مترمربّع و ازارة آن سنگ لاشه و دیوارهاى آن گچ اندود و داراى چهار طاق قوسى گچى است که مزیّن به خطّ برجسته کوفى مى‏باشد.

در بالاى حرم، دو ردیف کتیبة تاریخى با زمینة قهوه‏اى روشن و بالاتر از آن، خطّ کوفى برجسته در زمینه آبى است. قوس‏هاى هشت‏گانه بالاى حرم، زوایاى دالبرى و حاشیة طاق‏نماهاى آن کتیبه کوفى برجسته گچ‏برى شده در زمینه قهوه‏اى روشن دارد.

گنبد بقعه، آجرى و به شکل شلجمى و از بالا تزیینات کاشى‏کارى فیروزه‏اى و از داخل ترنج لوزى شکل باکاشى فیروزه‏اى و اطراف آن با کاشى سیاه تزیین شده است. مرقد امامزادگان به اندازه 40 سانتى‌متر از کف بقعه بلندتر و ضریح فلزى مشبّک دور آن تعبیه گردیده است.

در پیرامون حرم اصلى، قسمت جدید بقعه که شامل شبستان است، اضافه شده و پلان بقعه را از مربّع به مستطیل تغییر داده است. درِ ورودى بقعه، ایوان بلندى ساخته شده و در طرفین آن، دو گلدستة زیبا تعبیه شده است. اطراف بقعه، صحن نسبتاً بزرگى به همراه زایرسرا، سرویس‏هاى بهداشتى، کشتارگاه و محوّطه فضاى سبز جهت رفاه حال زایران در نظر گرفته شده است. در سردرِ ورودى صحن، کتیبه‏اى به این شرح روى کاشى فیروزه‏اى نقش بسته است: «مرقد مطهّر حضرت ابوالحسن و امینه خاتون فرزندان امام زین‏العابدین ‰» و در ادامه «آیة نور» و در سرداب دیگر آمده است: «امامزاده ابوالحسن و آمنه خاتون از فرزندان امام زین‏العابدین ‰».

به اعتقاد اهالى، امامزاده ابوالحسن به همراه خواهرشان
آمنه خاتون در زمان هشام بن عبدالملک مروان به
منطقه دیزآباد مهاجرت نموده و پس از شهادت امامزاده ابوالحسن به دست مخالفان، خواهر مکرّمه‏شان دستگیر و سپس مسموم مى‏شود که منجر به شهادت او گشته و
کنار برادر به خاک سپرده مى‏شود. خداداد نورائى اشعارى در این زمینه دارد که چنین است:

«این بقعــــه زیبــا که بهین بنیاد است

تاج گهـــرى به فـــرق دیـزآباد است‏

برخطّه خنداب شـــرف بخشـیده است

این بقعه کـــه از ســـلاله سجّاد است‏

از بوالحـسن و آمنـــه خـــاتون است‏

احفــاد شــــریف  زینـت عـبّاد است‏

افــزون ز چهـار قـــرن قــدمت دارد

این بقعه که سر بر آسمــان بنهاده است‏

با گنبــد فیـــروزه‏اى  و گلدسته است‏

هم صحـن و سرایى که بهین بنیاد است‏

هر کس که بر این بقعه نهاده است قدم

بر سجده شکر حق به خاک افتاده است‏

از نور وجــود ایــن دو اعقــاب امام

این خــاک چنین مبارک و آباد اسـت»

متأسّفانه، در منابع موجود، از به شهادت رسیدن امامزاده‏اى از نسل امام سجّاد ‰ به نام ابوالحسن و آمنه خاتون در زمان هشام بن عبدالملک در منطقة اراک یا عراق عجم به ثبت نرسیده و معلوم نیست این ادّعا از کجا نشأت گرفته و منشا آن از کدام منبع تاریخى بوده است. با این حال، محقّقین بر این باورند شخص مدفون در این‌جا سیّد ابوالحسن على بن ابى‏القاسم جعفر بن ابى‏محمّد حسن بن حسین ابى‏عبداللَّه بن على‏یرطلة بن عمر بن حسن الافطس بن على الاصغر بن امام على بن الحسین السجّاد ‰ مى‏باشد.

حسن بن محمّد بن حسن قمى، زنده به سال 387 هـ . ق، مى‏نویسد: «دیگر از ساداتى که به قم آمدند، فرزندان حسین بن على‏یرطلة بن عمر بن حسن‏الافطس است که در این شهر صاحب چهار فرزند ذکور شد». علّامه نسّابه، سیّد احمد کیاءگیلانى از نسل على‏یرطلة بن عمر، سادات زیاد و مشجّرات متعدّدى را در ساوه ذکر مى‏نماید که در خورزن و فراهان و آوه مى‏زیسته‏اند. قبور تعداد زیادى از این خاندان در اصفهان، اراک و ساوه زیارتگاه دوستدران اهل‏بیت Œ است.

ابوعبداللَّه حسین بن على‏یرطلة صاحب چهار فرزند بود که همگى از بزرگان سادات افطس قم، ساوه و اصفهان بودند. یکى از آنان ابومحمّد حسن نام داشت که بنا به گفته علماى انساب، در اطراف قم مى‏زیست. او صاحب چهار فرزند معقّب بود که یکى از آنان سیّد ابوالقاسم جعفر است و زیاده باحشمت و بزرگوار بود. سیّد جعفر فرزندى به نام ابوالحسن على داشت که گویا همین امامزاده ابوالحسن مدفون در روستاى دیزآباد خنداب است. او سیّدى بسیار جلیل‏القدر بود. در منابع موجود نامى از خواهر او به نام آمنه خاتون به ثبت نرسیده است.

بقعة امامزاده ابوالحسن و آمنه خاتون به شمارة 23117 و در تاریخ 09/05/1387 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

جمعه ۱۰ بهمن ۹۹ , ۲۲:۲۵ علی اصغر یادگاری

سلام لطفا نام نویسنده کتبه امام زاده سیدابوالحسن وآمنه خاتون دیزآباد رابفرمایی. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده