مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة پیرمراد ـ اراک

 

این بقعه در شمال شرق روستاى مرادآباد از دهستان مشهد میقان و در 13 کیلومترى شمال شهر اراک واقع شده است.

ساختمان بقعه، یک بناى آرامگاهى دوازده ضلعى از خارج و داخل است و یک طاقنماى بلند در ورودى طرّاحى شده است. طرح بیرونى بنا به شکل کثیرالاضلاع منتظم و برج مانند است که بر هر ضلع آن طاقنمایى تعبیه شده و بر فراز آن‏ها گنبدى از نوع دوپوش آجرى و شبیه به تخم مرغی وجود دارد. این گنبد از داخل با چهار تیرچوبى مهار شده و رگه‏هاى آجرچینى آن قابل مشاهده است.

زمینة طاقنماها با خط بنایى به شیوة گره‏چینى با آجر تزیین یافته و در دیوارهاى جانبى داخل بنا با نقش اللَّه و سایر نقش اندازى‏هاى هندسى پوشش یافته و یک نورگیر مشبک آجرى در بالاى گنبد دارد.

داخل بنا دو سنگ قبر به خط کوفى بر روى سکّویى نصب شده است. این سکو به شکل مکعّب مستطیل و با آجرهاى خشتى و معمولى ساخته شده است. دو سنگ قبر روى مزار به صورت باریک و بلند کشیده است که با سه ردیف موازى، نقوش و خطوط کوفى دارد که متعلّق به اوایل دورة اسلامى است.

معروف است شاپور ذوالاکتاف ساسانى براى جنگ از این ناحیه مى‏گذرد و از پیرمردى که در اینجا زندگى مى‏کرد، درباره نبرد و پیروزى سؤال مى‏کند. پیرمرد مى‏گوید در این جنگ تو پیروز مى‏شوى. شاپور پس از بازگشت پیروزمندانه خود به سراغ پیرمرد مى‏آید، اما او مرده بود. شاپور دستور مى‏دهد براى او بقعه‏اى بسازند. آن بنا در طول زمان از بین رفت و در دوره سلجوقى مجدّداً بقعه‏اى بر مزار پیرمرد بنا کردند.

بقعة پیرمراد به شمارة 1568 و در تاریخ 11/11/1356 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده