مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده میمونه خاتون ـ اراک

بقعة این امامزاده در میان روستاى شهوه (معصومیّه) از بخش مرکزى و در 13 کیلومترى شرق شهر اراک واقع شده و به «دو دختران» نیز مشهور است.

ساختمان بقعه، یک بناى آجرى با زیر بناى 42 متر مربّع است. بر فراز بقعه، گنبدى دوپوش قرار دارد که گنبد خارجى آن، مخروطى ترکدار آجرى است و دوازده ترک در آن اجرا شده و در بالاى آن، آشیانه لک لک است.
سوراخى در بدنه خارجى گنبد ایجاد شده بود که در سالیان اخیر مرمّت شده است.

ایوان بقعه در جانب جنوب قرار دارد و توسّط یک درِ فلزى سه لنگه‏اى به داخل مرتبط مى‏شود. در دو طرف ایوان، دو اتاق به صورت دو طبقه آجرى وجود دارد. در داخل حرم، یک ضریح چوبى مشبک طلایى رنگ با کتیبه‏اى به خط نستعلیق و به صورت منبت برجسته به چشم مى‏خورد که متن آن از قرار ذیل است: «السلام علیک با بنت موسى بن جعفر ـ آستان مقدّس امامزاده میمونه خاتون، بسم اللَّه... اللَّه لا اله الا اللَّه...».

مساحت محوّطه بقعه 3250 مترمربّع است که در سالیان اخیر درختکارى و فضاسازى شده است. به جهت واقع شدن بقعه در مسیر جادّه قم به اراک، مى‏توان به عنوان یک مکان زیارتگاهى مورد بهره‏بردارى بهترى قرار گیرد که نیاز به طرح جامع توسعه است.

دربارة شخص مدفون در بقعه، چنان‌چه اشاره شد، با نام میمونه خاتون و از دختران امام موسى کاظم ‰ معرّفى شده است. برخى نیز از مدفون بودن بانویى به نام فاطمه خاتون در کنارِ میمونه خاتون خبر داده‏اند. بر این اساس، برخى از پژوهشگران معتقدند که اگر این دو بانوان با هم خواهر باشند، از نوادگان امام سجّاد ‰ هستند. زیرا تنها میمونه و فاطمه خاتونى که در کتب انساب ذکر شده و در عراق عجم سکونت داشته‏اند؛ سیّده میمونه و سیّده فاطمه ابنتى على أبى‏الحسین زین الدّین بن أبى على محمّد الخزرى بن على بن على الحریرى
بن الحسن الافطس بن على الاصغر بن امام بن على بن الحسین السجّاد
‰ است.

پدر و برادر این دو بانو نخستین شخص از سادات حسینى افطسى است که به آوه مهاجرت نموده و منشا آثار و برکاتى بوده‏اند.

نخستین مورّخى که از مهاجرت جدّش به آوه سخن گفته: حسن بن محمّد بن حسن قمّى، زنده به سال 378
هـ . ق است که مى‏نویسد: «از فرزندان على بن الحسن الافطس که از آبه به قم آمدند ولد خزرى = حریرى بوده
و نام او محمّد بن على بن على الحریرى است» این
جمله حکایت از آن دارد که على بن على الحریرى در
آبه سکونت داشته و فرزند ارشد او ابوعلى محمّد خزرى
مدّتى به قم مهاجرت نموده و سپس طبق نقل‏هاى دیگر مورّخان به آبه برگشته است.

از انگیزه مهاجرت على بن على الحریرى، جدّ سیّده میمونه و فاطمه خاتون به آبه به درستى معلوم نیست اما هم عصر بودن وى با ابوالسرایا و ابراهیم طباطبا به سال 199 و 200 هجرى معلوم مى‏شود که او یا در این قیام شرکت داشته یا این‏که بر اثر جو ناآرام پس از شکست قیام مذکور به ناحیه جبل مهاجرت نموده است. تاریخ نگار قم از قول یکى از نوادگان سیّد على مى‏نویسد: جدّ امامزادگان سیّده میمونه و فاطمه خاتون با برخى از علویان مدینه جمع شدند تا به جهت کسب معاش به دیگر شهرها مهاجرت نمایند. پس عدّه‏اى از آن‏ها به ناحیه جبل رحل اقامت افکندند که من جمله آن‏ها جدّ این دو امامزاده جلیل القدر است.

بنابراین معلوم شد که ابوعلى محمّد خزرى به همراه
پدرش سیّد على به جهت کسب معاش به آبه مسافرت کرده‏اند. سیّد ابوعلى محمّد در آبه صاحب چندین فرزند
شد که یکى از آنان سیّد على نام داشت که ملقّب به
زین الدّین بود. او سیّدى محترم و زیاده با حشمت بود
و به احتمال قوى در نیمه دوّم قرن سوّم هجرى وفات یافته و در روستاى چمران دفن شده است. سیّد على داراى پنج
فرزند بود که دو تن از آنان دختر به اسامى؛ سیّده میمونه خاتون و سیّده فاطمه خاتون بود. این دو خواهر که از
زنان فاضله و متدینه بودند ظاهراً بعد از سال 350 هـ . ق وفات یافته‏اند و آرامگاهشان از دیرباز مورد توجّه دوستداران اهل بیت Œ است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده