مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة چهل دختران ـ اراک+تصاویر

نتیجه تصویری برای بقعة چهل دختران ـ اراک+تصاویر

نتیجه تصویری برای بقعة چهل دختران ـ اراک+تصاویر

این بقعه در روستاى انجدان از دهستان مشک آباد (دوراخور) و در 36 کیلومترى شمال شرقى شهر اراک واقع شده و به «چهل اختران» نیز مشهور است.

ساختمان بقعه که از آثار دورة صفویّه و قاجاریّه است، از آجر ساخته شده و داراى گنبد عرقچینى است که از خارج پوشش سیمانى و از داخل پوشش گچى دارد. داخل حرم، چهار طاقنماى گچکارى شده به چشم مى‏خورد. گنبد بنا یک پوشه است و راه پلّه‏اى در سمت بیرون بنا به بام بقعه هدایت مى‏شود.

در سال 1384 پس از تعمیرات مختصر، ضریحى از جنس آب طلا و نقره در بقعه نصب شده است. در ابتدا چنین تصوّر مى‏شد که این بنا متعلّق به چند تن از فرزندان امام موسى کاظم ‰ است. اما به جهت مرکزیّت اسماعیلیه در انجدان و به شهادت چند تن از مورخّان معاصر، این مکان به مدفن زنانِ اسماعیلیه منسوب است. اگر چه نام این زنان در منابع ذکر نشده اما شاید همچون بقعة چهل اختران قم که متعلّق به سادات رضائیه است، اکثر مدفونان در این بقعه زن باشند که به چهل دختران خوانده شده است.

بقعة چهل دختران به شمارة 26108 و در تاریخ 26/12/1387 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

 

نتیجه تصویری برای بقعة چهل دختران ـ اراک+تصاویر

این بقعه در اراک نیست و بقعه شیخ جنید و چهل دختران روستای توارن پشت یزد است. در تصویر هم نام استان یزد مشاهده میشود
ممنون از راهنمایی شما.

تا حالا18 جا تو ایران به اسم چهل دختران شناسایی کردم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده