مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یونس ـ مرق ساوه

 

بقعة این امامزاده در جنوب غربى روستاى مرق، پس از جادّه سدّ ساوه، و در 50 کیلومترى جنوب غرب شهر ساوه واقع شده است.

ساختمان بقعه، از یک ایوان ورودى الحاقى و یک فضاى آرامگاهى مربّع شکل ساخته شده است. نماى بقعه، آجرکارى جدید است. روى اتاق مرقد، گنبد عرقچینى آجرى قرار دارد که قبلاً روى آن کاشیکارى فیروزه‏اى رنگ داشته ولى به دلیل بروز رطوبت به داخل بنا، در سال 1384 هـ . ش پوشش کاشیکارى آن برداشته شده و سپس سطح گنبد سیمان کارى و بعد از آن قیرگونى و سرانجام ایزوگام شده است.

ازارة حرم داراى سنگ و بالاى آن آئینه کارى و در قسمت زیر گنبد، گچبرى و نقوش شمسه و گل و گلدان است.

در وسط اتاق، مرقدى قرار دارد که 50 سانتى‏متر از کف بقعه ارتفاع دارد و با سنگ‏هاى تزیینى پوشش یافته و روى آن سنگ کتیبه دار جدیدى نصب نموده‏اند که متن آن از قرار ذیل است: «... ووفدت على الکریم بغیر زاد، من الحسنات و القلب السلیم، قبر ابن الامام الهمام قرّة عین الرسول ‹ ، یونس ابن الامام موسى الکاظم ‰».

درگذشته یک صندوق چوبى که حاوى کتیبه‏هاى قرآنى و متعلّق به دوره قاجار بود، بر روى مرقد نصب بوده اما معلوم نیست به کجا منتقل شده است. در سالیان اخیر، ضریح آلومینیومىِ امامزاده اسماعیل یل آباد به بقعه منتقل و بر دور مرقد نصب شده است. متأسّفانه در سال 1380 هـ . ش، بقعه، توسّط حفّاران غیرمجاز مورد حفّارى قرار گرفت و پس از خاکبردارى از زیر ضریح، طاقِ زیر شبستان تخریب و وارد سرداب زیر بقعه شده‏اند و خسارت‏هاى زیادى به بنا وارد آوردند.

در کتاب بناهاى آرامگاهى ذیل امامزاده یونس مطلبى از ماهنامه آگاهینامه سازمان ملى حفاظت آثار باستانى ایران ذکر مى‏کند که متن آن از قرار ذیل است:

«اهمیّت این بنا، بیشتر به خاطر وجود صندوق حکاکى شده بسیار زیبایى است که با نقوش هندسى و گل و بوته کنده‏کارى شده و داراى کتیبه‏اى به خط ثلث است. در این مکان، سنگ مرمر زیادى دیده مى‏شود که بر روى یکى از آن‏ها، تاریخ 909 هـ . ق کنده شده است».

در مجاورت بقعه، قناتى قرار دارد که از موقوفات بقعه ذکر شده است. در سالیان اخیر علاوه بر دیوار صحن بقعه، آئینه کارى حرم و مرمّت‏هاى دیگر در بقعه انجام شده است. درباره شخص مدفون در این بقعه، دیدگاه یکسانى است. اهالى، معتقدند که وى از فرزندان امام موسى کاظم ‰ است. طبق تحقیقاتى که برخى از پژوهشگران انجام داده‏اند، نسب شریف امامزاده یونس با 21 واسطه به امام هفتم ‰ منتهى مى‏شود که از قرار ذیل است:

یونس بن عمادالدّین مطهّر بن ابراهیم شرف الدّین بن حسین جمال الدّین بن محمّد بن حیدر شمس الدّین بن طاهر ضیاء الدّین بن حسین عماد الدّین بن على بن محمّد الاکبر عماد الدّین بن عبدالعزیز جمال الدّین بن محمّد المجتبى بن عبدالعزیز بن محمّد بن على بن حسین بن ابى على احمد بن ابى عبداللَّه اسحاق بن ابراهیم العسکرى بن موسى ابى سبحة بن ابراهیم المرتضى بن امام موسى کاظم ‰ .

وى نواده بزرگوار امامزاده اسحاق مدفون در شهر ساوه است. سیّد یونس در ابتداى قرن نهم هجرى وفات یافته است.

بقعة امامزاده یونس به شمارة 1183 و در تاریخ 14/07/1354 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

بسمه تعالی
با سلام و عرض وقت بخیر
خانواده همسر بنده از سادات موسوی هستند که چندین سال قبل شجره نامه خود را گم کرده اند. پدر خانمم اهل روستای وَرآباد، منطقه شهابیه در شهر خمین بود. ولی از عموی همسرم شنیدم که می گفت نسبشان به امامزاده مرق کاشان می رسد. 
دو سؤال از خدمت شما دارم:
1. این شهر مرق که در این صفحه ذکر شده، همان مرق کاشان است یا متفاوت است؟
2. راهی برای یافتن شجره این سادات هست یا خیر؟
باتشکر
با سلام وعرض ادب و احترام . بله مرق کاشان است اما تا اسامی نه تن از پدران واجدادشان را نداند کاری نمی شود انجام داد .

با سلام و خسته نباشیدمن اهل روستای مرق ساوه هسم و این عکس متعلق به مرق ساوه است وفقط تشابه اسمی بامرق کاشان دارد.درورودی این امامزاده 12 درخت چناروجود دارد40 کیلومتربعد از سد ساوه واقع میباشد.و ازنظرقدمت این روستا 300 سال قبل ساوه است. ودرحال حاظرترک زبان هستند.

يكشنبه ۲۰ ارديبهشت ۹۴ , ۰۰:۵۸ سید حجت حسینی کله دشتی
سلام این عکس مربوط به امام زاده یونس (ع) روستای مرق از روستاهای قدیمی ساوه می باشد نه کاشان .

امامزاده یونس مربوط به اواخرقرن ۹ ه. ق. است و در شهرستان ساوه، روستای مرق واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

۱۲ چنار واقع در ورودی این امامزاده به زیبائیهای طبیعی این بارگاه افزوده‌است

امامزاده یونس مربوط به اواخرقرن ۹ ه. ق. است و در شهرستان ساوه، روستای مرق واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

۱۲ چنار واقع در ورودی این امامزاده به زیبائیهای طبیعی این بارگاه افزوده‌است

با عرض سلام این روستا یکی از زیباترین روستاهای استان مرکزی با مردمان خونگرم و سر شار از مهر وعطوفت است

اوش دفعه سسلن یا حسین
دوشنبه ۲۱ دی ۹۴ , ۰۱:۲۶ رسول سعادت فر
با سلام..
امامزاده یونس علیه السلام در روستای مرق از توابع شهرستان ساوه میباشد.روستایی با اب و هوایی بسیار خوب و مردمانی قهرمان
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۹۴ , ۱۶:۴۲ ابراهیم ابراهیمی(قشقره)
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما به اطلاع میرسانم که امامزاده یونس متعلق به روستای مرق در شهرستان ساوه می باشد .و در حیاط این امامزاده در همین اوایل چند مهمان خانه افتتاح شده است .روستای مرق در ماه محرم دارای مراسم با شکوه تعزییه خوانی و مداحی و علم گردانی و ...... میباشد.این روستا دارای مردم بسیار خون گرم و مهربان و مهمان نواز هستند..
(اوش دفعه سسلن یا حسین)
برای شادی روح پدر بزرگ مهربانم کربلایی شمسعلی مسعود که در امامزاده یونس مدفون شده صلوات  
با عرض سلام میخواستم بودنم روستای مرق ساوه چند هزار سال قدمت دارد با دلیل ومدرک ممنون
دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵ , ۱۴:۵۸ سید ابراهیم حسینی
با سلام میخواستم عرض کنم که امامزاده روستای مرق دارای امکانات رفاهی جهت اسکان زوار عزیز میباشد.
روستای مرق و مرقکان یک منطقه بکر و زیباست. دعوت میکنم تشریف بیارین
با سلام خدمت دوستان من اهل روستای مرق در شهرستان کاشان هستم اتقاقا نزدیک روستای ما هم یه امام زاده به نام امام زاده یونس هست و خیلی برام جالب شده این قضیه 
باسلام خدمت شما
حامدهستم ازروستای مرق ساکن تهران
این روستا روستای مرق ازتوابع ساوه هست
وامام زاده یونس دراین روستا قرارگرفته شده شده مکانی کوهستانی 
بسیارزیبا و دلنشین
باسلام وعرض ادب 
روستای مرق ازتوابع شهرستان ساوه می‌باشد امامزاده یونس ع دراین روستاواقع شده است مکانی باآب وهوای بسیارخوب مردمی ساده و صمیمی وخونگرم حتما به این روستا سری بزنید
روستاسراسرزیباوچشم نوازهست
وامامزاده یونس درداخل این روستاضلع جنوب غربی واقع شده 
مردمی مهمان دوست ساده وصمیمی دارد
یک بار به این روستا سربزنیدتامهمان نوازی مردمان آن راببینید
با عرض سلام خدمت دوستان مرق روستای است خوش آب وهواو کوهستانی
از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه مرق به معنای شوربا یا کوه شور به
دلیل وجود کوه یا معدن نمک در نزدیکی این روستا به این اسم نامگذاری شده
وقدمت زیادی دارد
مرق انصافا سالاره مرقکان که دیگه نگو مردمانش عاشق همدیگه هستن جونشونو برای هم میدن صادق و راستگو مهمان پرست جون شما و جون خودشون ی بار سرسربزنید دیگه سرنمیزنید ینی جای دیگه نمیرید امامزاده یونس دراین روستا هست کاملا خوش آب وهوا ازساکنین خوبی برخوردار هست مخصوصا میثم یکی از بهترین مهمان پرستان این ده هست ممنون

سلام یداله مردانه هستم ازروستای زیبای مرق ساوه ساکن تهرانم پدرم امان اله مردانه زاده ۱۳۱۳هجری شمسی دراین روستابوده ایشان قهرمان دررشته دوماراتن دارای دومدال طلا آسیاوالمپیک وقهرمان جهان دارای یک جام جهانی درسال۱۳۵۳میباشد سابقه ۶سال حضوردرجبهه وجانبازمیباشد.

ایشان درسال۱۳۸۸براثرجراحات جنگی دارفانی راوداع گفتن

واقعا جای بکر و زیبایی است.جلوی درب امامزاده چشمه آب زلالی در جریانه که همه رو سیراب میکنه.بعد از عبور از درب ورودی امامزاده دوازده درخت چنار زیبا و سرسبز روییده که حداقل قدمت صد وبیست ساله دارن و میگویند به نیت دوازده امام دوازده عدد هستن که زیر درختان را محل اتراق زایران بصورت سکویی کوتاه درست کردن که از سایه و خنکی درختان استفاده کنند.در حیاط قبور متوفیان روستا به تعداد صد تا صد وپنجاه قبر موجود هست و جالب اینکه در حیاط سه درخت بنه که دوستان همراه اون رو پسته کوهی میگفتن هم در اطراف قبور و کنار دیواره امامزاده دیده میشد که طبق گفته دوستان عمری ششصد تا هفتصد سال برایش تخمین میزدن.بعد از عبور از قبور اهالی محلی به امازاده میرسیم که در عکس دیده میشه.موفق باشید

جمعه ۳ تیر ۰۱ , ۰۶:۲۱ فاطمه مراقعه

سلام فاطمه مراقعه هستم ساکن تهران دلیل فامیلی من هم همین روستا هست و ثبت احوال اشتباهی اینطور نوشته و از پدر بزرگم شنیدم که هفت نسل پیش به روستای مرق ساوه میرسیم و فامیلی ما اول خادمی یا خادم لو بوده  خیلی دوست دارم بیام و این روستای آبا و اجدادیم رو ببینم یا اگر فامیل و آشنایانی داریم ببینم 

با سلام و عرض ادب. هر اطلاعی از اجداد خود دارید ارسال کنید تا تحقیق شود و نتیجه را خدمتتان اعلام کنیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده