مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد على ـ خمین

بقعة این امامزاده در روستاى کفسان از دهستان گله‏زن  و در 9 کیلومترى شمال شرق شهر خمین واقع شده و به «امامزاده محمّد بن على» مشهور است.

ساختمان بقعه از آثار دورة صفویّه و شامل ایوان، اتاق مرقد و الحاقات دیگر مى‏باشد. ایوان بقعه در جانب شمال و باطاق چوبى در جلوى شبستان ورودى قرار گرفته است. در سمت راست و چپ شبستان، آبدارخانه و زائرسرا قرار گرفته است. اتاق مرقد به صورت چهارگوش و مربّع شکل به ابعاد 5×5 متر است و تماماً با آجر ساخته شده است. برفراز بقعه، گنبدى آجرى کم خیز تعبیه شده که در سالیان اخیر پس از مرمّت، ایزوگام شده است.

در وسط اتاق، مرقدى به ارتفاع 70 سانتى‏متر قرار دارد که با آجرهاى قدیمى ساخته شده و فاقد سنگ قبر است. یک ضریح چوبى گره‏چینى قدیمى آسیب خورده بر روى مرقد قرار داشت. قسمتى از ضریح مرقد تا دیوار جنوب غربى ادامه دارد و مماس با دیوار مى‏باشد به گونه‏اى که زائران نمى‏توانند مرقد را دور بزنند. قرار بود این دیوار برداشته شود. فاصله ایوان خارجى و شبستان ورودى به وسیله پنجره‏هاى شیشه‏اى پوشانده شده است.

در فاصلة کمى از مرقد و در سمت چپ ورودى به حرم، دو سنگ مکعّب مستطیل به ابعاد 40×15×15 سانتى‏متر قرار دارد که در بالاى آن به شکل مخروطى و تیزه‏دار است. به اعتقاد اهالى، یکى از این سنگ‏ها متعلّق به قنبر بن على است و سنگ دوّم پس از حاجت گرفتن شخصى از امامزاده، به بقعه اهداء نموده است.

شهرت محلّى، این امامزاده را در ردیف نوادگانِ امام موسى کاظم ‰ مى‏داند. اما پژوهشگران محلّى به استناد کتاب بحرالانساب، محمّد بن على را از فرزندان هادى بن امام زین العابدین ‰ مى‏دانند که یقیناً این ادّعا منشا صحیحى ندارد. زیرا علماى انساب فرزندى به نام هادى براى امام سجّاد ‰ در کتاب‏هایشان ذکر ننموده‏اند.

در تحقیقات جدید، امامزاده محمّد بن على با بیست واسطه نسب به امام موسى کاظم ‰ مى‏رساند و جدّ سادات کمره است که نسبش از قرار ذیل مى‏باشد:

سیّد محمّد بن على بن حسن بن محمّد بن اسماعیل بن احمد بن ابراهیم بن عبداللَّه یوسف بن على بن احمد بن ذوالفقار
بن محمّد بن معدبن حسن بن احمد بن اسماعیل بن محمّد
بن یوسف بن محمّد الشریف بن اسماعیل بن ابراهیم المرتضى
بن امام موسى کاظم
‰ . وفات وى را در ثلث اوّل قرن نهم هجرى ذکر نموده‏اند.

بقعة امامزاده محمّدعلى به شمارة 6444 و در تاریخ 27/08/1385 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده