مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبداللَّه و آمنه خاتون ـ اراک

بقعة این امامزادگان، در خیابان شهید بهشتى شهر اراک و در محلة عبّاس آباد قرار دارد و از بناهاى منحصر به فردى است که قدمت آن بیشتر از قدمت شهر اراک مى‏باشد.

این بنا، داراى هسته‏اى مرکزى و الحاقى در شرق و غرب مى‏باشد. هستة مرکزى، یک چهار طاقى است که با پلان صلیبى شکل در زیر بناى سردابه‏اى قرار دارد. شالودة بنا از خشت خام ساخته شده و ستون‏هاى آن بسیار حجیم است. این افزایش حجم، باعث شده تا دالان کوتاهى از چهار طرف زیر گنبد خانه به وجود آید.

در سال 1378 هـ. ش، به منظور مرمّت و بازسازى بقعه، حواشى ضریح مورد کنکاش قرار گرفت و سردابى ظاهر شد. کارشناسان، براى کسب اطمینان از استحکام سطح بقعه به سرداب که سه متر پایین‏تر از ضریح و به صورت یک اتاق کوچک بود، رفتند و با پیکر یک مرد و یک زن و دو بچة خردسال که در زیر پاى آن دو دفن شده بودند، مواجه شدند و در پیرامون آنان، پنج جسد دیگر قرار داشت که نوعاً سالم به نظر مى‏رسید.

قدمت سرداب، با تشخیص کارشناسان به بیش از هزار سال تخمین زده مى‏شود. اما با بررسى‏هاى انجام شده، معلوم گردید که این بقعه در زمان صفویّه با گنبدى عرقچینى و فضایى ساده ساخته شده است.

صندوق چوبى و قدیمى بقعه، متعلّق به دورة صفویّه و
داراى کنده‏کاری‌هاى زیبا و نقش و نگارهایى در زمینة گل و بوته بوده و در اختیار میراث فرهنگى قرار گرفته است. درِ ورودى بقعه نیز که داراى کنده کاری‌هاى ظریف و کتیبه‏هاى جالب بود، از بین رفت.

اکنون، بقعه داراى دو گنبد جدید و دو گلدستة مرتفع است. گنبد اصلى که بر بالاى اتاق مرقد تعبیه شده و شکل شلجمى و به قطر حدود 7 متر و ارتفاع 6 متر است، نماى خارجى آن سیمان کارى شده است. گنبد دوّم، بر روى شبستان شمالى بقعه قرار دارد. ازارة حرم، با سنگ مرمر پوشش یافته و
الباقى دیوارها گچ‌کارى شده و داراى چهار قوس در چهار سوى حرم است. زیر دو قوس ضربى و جنوبى نقّاشى‏هاى گیاهى با رنگ طوسى به چشم می‌خورد که ظاهراً از
زمان قاجاریّه مانده است.

سنگ وقف نامه‏اى به تاریخ 1255 هـ. ق در بقعه وجود دارد که حکایت از وقف باغ و حیاطى در انجدان در دورة قاجاریّه دارد. در سال 1380 هـ. ش، ضریح مطلّاى زیبایى بر روى مرقد نصب شد که بر روى در ورودى آن، کتیبه‏اى به خط نستعلیق حجّارى شده است: «اللَّه جل جلاله ـ ضریح مطهّر امامزادگان عبداللَّه و آمنه فرزندان امام موسى کاظم ‰ واقع در شهر اراک که توسّط هیئت امنا امامزادگان با نظارت ادارة کل اوقاف و امور خیریة استان مرکزى در سال یکهزار و سیصد و هشتاد، ساخته و نصب گردید.

میناسازى طرفه نژاد، طرّاحى و ساخت بهنام کبیرى سامانى، قلمزنى سیّد مرتضى احمدى».

در اطراف بقعه، افراد زیادى آرمیده‏اند که از جملة آنان، مرحوم آقا سیّد نبى متوفّاى 1320 هـ. ق است که از سادات خوش نام منطقه بوده است.

به اعتقاد اهالى و به استناد کتاب بحرالانساب، امامزاده عبداللَّه از فرزندان امام موسى کاظم ‰ است که به همراه خواهرش آمنه خاتون جهت دیدار امام رضا ‰ عازم ایران
شد و سپس گزارشان به ولایت ساوه افتاد و از آن‌جا به
سلطان آباد مهاجرت نمودند و مورد حملة مخالفان قرار گرفتند و سرانجام، امامزاده عبداللَّه به همراه خواهرش در این مکان به شهادت نایل آمدند.

بقعة امامزاده عبداللَّه و آمنه خاتون به شمارة 2501 و در تاریخ 26/08/1378 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده