مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده علیّین ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در کنار روستاى قاطول، در حدود سه کیلومترى شرق شهرستان گرمسار و در بخش مرکزى واقع شده است.

ساختمان بقعه شامل حرم، گنبد، ایوان و صحن مى‏باشد. حرم به صورت محوّطه مستطیل شکل به طول 11 و عرض 5/3 متر و کف آن سیمانى و تزئینات داخل آن با چند شمایل خلاصه شده و سطح کف حرم کمى گودتر از ایوان است و با یک پلّه با ایوان به وسیله یک درِ آهنى ارتباط دارد. در سمت راست حرم و بر روى دو نما، قبر گچى به ابعاد 10/1×70/1 و ارتفاع 75 سانتى متر قرار دارد که متعلّق به امامزاده على و امامزاده ولى مى‏باشند. دو ضریح مشبک چوبى بدون سقف به ابعاد 70/1×20/2 و بلندى 70/1 بطور جداگانه به چشم می‌خورد دارد که بر روى آن دو پوشش پارچه‏اى سبز رنگ قرار گرفته است.

بر فراز حرم، گنبدى مخروطى با گریو کوتاه وجود دارد که فاقد پوشش کاشى مى‏باشد و نماى خارجى و داخلى آن، با گچ سفید شده است. ایوان سرتاسرى امامزاده رو به مغرب و متّصل به بقعه است که داراى ارتفاع حدود 6 متر و دو گوشوار دو طبقه در طرفین آن قرار دارد. بقعه در وسط حیاط وسیع و مشجر قرار گرفته که داخل صحن آن در حال حاضر محل دفن اموات است. در ضلع شرقى صحن، اتاقى وجود دارد که به عنوان غسّالخانه از آن استفاده مى‏شود و در کنار آن آب انبار کوچکى ساخته شده که ظاهراً آب مصرفى زائران را در گذشته تأمین مى‏کرده است.

مساحت بقعه حدود 100 متر مربّع و مساحت تقریبى مجموعه عرصه و اعیان امامزاده یک هزار متر مربّع مى‏باشد و قدمت آن به بعد از سلسله قاجاریّه مى‏رسد. سبک معمارى آن خشت و گلى بوده و ساختمان بقعه در اثر زلزله‏هاى مکرّر سالیان گذشته آسیب جدّی دیده که در سال‌هاى اخیر تعمیراتى بر روى آن انجام شده و نماى ایوان توسّط هیئت امناء آجرچینى شده است.

 

دربارة اصل و نسب و اشخاص مدفون در این بقعه اطّلاع صحیحى در دست نیست لیکن اهالى عقیده دارند که این دو معصوم زاده از نوادگان حضرت امام موسى کاظم (هستند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده