مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده علوى ـ سمنان

بقعة این امامزادگان در محلّة زاوغان در غرب شهر سمنان و در بلوار علویان این شهر واقع شده و به گنبد علویان مشهور است. بنا به تحقیق مرحوم آیت‏اللَّه علّامه حائرى، هشت تن در داخل بنا و دو تن در خارج بنا مدفون هستند که از سادات و امامزادگان محسوب مى‏گردند. ساختمان امامزاده به صورت چهار ضلعى بزرگ، مرکّب از حرم، گنبد و دو ایوان و صحن است.

اتاق حرم عبارت از محوّطة مربّع شکلى به ضلع 5/5 متر است که در وسط هر یک از اضلاع چهارگانة آن درى وجود دارد. دو در شمالى و جنوبى، به دو اتاق مستطیل شکل، و دو در دیگر به ایوان‏هاى بنا باز مى‏شود. درها ارزش هنرى و تاریخى ندارند. در چهار گوشة حرم، چهار فیلپوش به وجود آمده و به کمک چهار طاقنما در چهار ضلع حرم و بدون استفاده از کاربندى، پایه گریو گنبد را برپا کرده‏اند. در طاقنماهاى مزبور، پنج مشبّک گچى نصب شده که نور داخل بقعه را تأمین مى‏کند. در وسط حرم و زیر گنبد، دو صندوق چوبى کم ارزش و در زیر آن‏ها قبورى قرار دارد. داخل بقعه فاقد تزیین خاصّى است. در صحن شرقى امامزاده، قبرى با پوشش کاشى فیروزه‏اى متعلّق به «قاسم»، فرزند عبیداللَّه بن حسن، و «قاسم»، فرزند امامزاده أشرف قرار دارد که به قبر عسگرى نیز معروف است. در وسط ضلع شرقى و بر بالاى در ورودى حرم، کتیبه‏اى از کاشى لاجوردى شامل آیت الکرسى به خط ثلث سفید مشاهده مى‏گردد. نماى خارجى و غربى بنا به طور کلّى شامل ایوان و دو راه پلّه دو طبقه و دو گوشوارة دو طبقه است. غرفات پایینى، بزرگ‌تر است و درهاى غربى رواق‏ها در آن‌ها باز مى‏شود. پشت بغل‏هاى اسپر دوّم طرفین و راه پلّه‏هاى طبقه دوّم را کاشى‏هاى فیروزه‏اى زینت مى‏دهد. بناى بقعه با توجّه به نوشته «مطلع الشمس»، در عصر فتحعلى شاه قاجار و توسّط سردار اسماعیل خان سردار صورت گرفته است.

با تحقیقاتى که از سوى مرحوم آیه اللَّه علّامه حائرى مازندرانى دربارة سلسله نسب مدفونین این بقعه صورت گرفته و در لوحه‏اى ثبت و در حرم مطهّر نصب گردیده، مدفونین این بارگاه را ده تن ذکر نموده که 8 تن آن‌ها در داخل بنا و دو تن دیگر در خارج و در صحن شرقى دفن شده‏اند که اسامى آن‌هایى که در داخل بقعه مدفون‌اند عبارت‌اند از:

1. عبیداللَّه بن حسن، که با سایر سادات علوى در گرگان مجتمع بوده و به بلاد قومس مخصوصاً سمنان که در آن زمان مأمن سادات ابوالفضلى و سجّادى بوده، آمد و چندى نیز قاضى القضاة حرمین بود. وى در سال 204 و 205 هجرى به سمت امیر حجّاج منصوب و به حج مشرّف گردیده است. سال وفات نامبرده باید پس از بازگشت از حج، یعنى سال 205 هجرى قمرى به بعد باشد.

2. عبیداللَّه بن عبّاس ثانى، فرزند حسن بن عبیداللَّه بن ابوالفضل العبّاس (و برادر زاده عبیداللَّه بن حسن.

3. قاسم بن على اشرف، فرزند امام زین العابدین (و برادر ناصر کبیر پادشاه طبرستان و دیلم.

4. عبیداللَّه اعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین (یکى از سادات جلیل القدر و نام آور زمان خود بوده است. گویند ابوالعبّاس سفّاح هشتاد هزار دینار مقررى براى وى تعیین کرده بود.

دربارة وفات وى روایت مختلفى وجود دارد: عدّه‏اى معتقدند وى هنگام بازگشت از خراسان با فرزندش زین‏الدّین على صالح، پس از ملاقات با ابومسلم خراسانى در امروان دامغان فوت مى‏کند و زین‏الدّین جسد پدر را به محلات سمنان (زاوغان) مى‏آورد، برخى عقیده دارند که ابومسلم به وسیله زهر وى را شهید نموده است، ولى صاحب کتاب «استظهار» مى‏نویسد: «زین‏الدّین جلوتر از پدر به قریه زاوغان مى‏رسد و خبر مرگ پدر را بعداً به او اطّلاع مى‏دهند».

5. ابو جعفر محمّد، فرزند قاسم بن على اشرف، از فقها و زهاد و عباد بوده. وى از ترس معتصم به خراسان آمده و در آن‌جا چهل هزار نفر با وى بیعت کردند، ولى عبیداللَّه بن طاهر به دستور خلیفه عبّاسى وى را دستگیر و به سامراء اعزام داشت و در این شهر به امر خلیفه وى را در برج معتصم، که امروز نیز وجود دارد، زندانى کردند. عدّه‏اى از مریدان وى او را آزاد ساخته و به زاوغان امروز، که از گزند خلفاى عبّاسى در امان بود، آوردند.

6. عبداللَّه بن عبیداللَّه اعرج، برادر زین‏الدّین على صالح.

7. عبداللَّه بن حسین اصغر، برادر عبیداللَّه اعرج.

8. قاسم بن عبداللَّه بن حسین اصغر.

و دو تن به نام قاسم بن على بن حمزة اکبر بن حسن بن عبداللَّه بن حضرت عبّاس ‰

و قاسم فرزند عبیداللَّه بن حسن، از علماى عالیقدر و از اصحاب فاضل حضرت امام حسن عسگرى (و نماینده آن حضرت در خراسان، گرگان و قومس بوده و در عسگریه نیز نشو و نما کرده، به طورى که در این دیار به نام «عسگرى» معروف گردیده و داراى مقبره‏اى جداگانه در صحن شرقى هستند و ساختمان جدید آن نیز در دست ساخت مى‏باشد.

در سال 69 نسبت به تعمیر و مرمّت داخل حرم اقدام و در سال‌هاى 80 ـ 84 نسبت به بازسازى مرقد مطهّر و نصب ضریح فلزى مشبّک به طول 70/2 و عرض 80/1 و بلندى 50/2 سانتى متر توسّط اداره کل اوقاف و امور خیریّه استان سمنان اقدام شده
است. ایوان شرقى بیش از 5/7 متر ارتفاع دارد و سطح آن به
اندازة 65/1 متر از کف حیاط بلندتر و به وسیله 5 پلّه بزرگ هم عرض ایوان به صحن متّصل مى‏شود و با سنگ مفروش شده است. صحن شرقى امامزاده در سال 69 ـ 68 توسّط اوقاف سمنان
با همکارى میراث فرهنگى استان توسعه داده شده و به نحو
زیبایى نسبت به باغچه بندى، دیوار کشى و مفروش نمودن حیاط با سنگ مارون اقدام گردیده است.

ایوان غربى نیز به ارتفاع 5/7 متر متّصل به بقعه و مشرف به حیاط وسیع است. این ایوان هم حدود 65/1 متر از حیاط غربى بلندتر است و به وسیله 6 پلّه به صحن راه مى‏یابد. در وسط ضلع شرقى و بر بالاى درِ ورودى حرم، کتیبه‏اى از کاشى لاجوردى مشاهده مى‏شود که آیة الکرسى را به خط ثلث سفید بر آن نوشته‏اند. نماى خارجى و غربى بنا به طور کلى شامل ایوان و دو راه پلّه دو طبقه و دو گوشواره دو طبقه مى‏باشد.

این بنا به شمارة 2422 و در تاریخ 30/06/1378 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده