مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده على اسماعیل ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در 900 مترى جنوب امامزاده عاقب در جنوب غربى شهر ایوانکى و در 209 مترى شرق بقعه امامزاده على ابراهیم واقع شده است.

ساختمان بقعه متعلّق به دورة قاجار و از خشت و گل ساخته شده و پلان آن مربّع شکل و در ارتفاع 50/2 مترى گوشواره‏هایى در چهار گوشه بنا احداث شده و بر روى آن‌ها پاکار گنبد اجرا شده است.

در وسط فضاى داخلى بنا، سکویى به ارتفاع یک متر و به طول 70/1 و عرض 80 سانتى متر وجود دارد که معرف محل قبر امامزاده است. قدمت بنا مربوط به قرون 11 و 10 هجرى است.

به اعتقاد اهالى، امامزاده على اسماعیل از فرزندان امام موسى کاظم (است. اما تاکنون سندى که این ادّعا را تأیید کند به دست نیامده است. برخى از محقّقین، خُفته در این مزار را سراهنگ على بن اسماعیل بن ابى جعفر محمّد اسماعیل بن ابى محمّد حسن بن محمّد الابهرى بن احمد بن عبداللَّه دردار بن احمد بن عبداللَّه بن على ابى الحسن بن ابى محمّد حسن بن زید بن امام حسن مجتبى(مى‏دانند که به على اسماعیل شهرت یافته است. ظاهراً وى از ابهر به خوار منتقل شده است.

این بنا تحت شماره 5665 و در تاریخ 5/12/1380 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده