مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم ـ دامغان

بقعة این امامزاده در میان روستاى صید آباد، در 15 کیلومترى غرب شهر دامغان واقع شده است.

ساختمان بقعه مستطیل شکل و قدمت آن ظاهراً متعلّق به 900 سال قبل است. بناى اوّلیه آن از گل و خشت خام بوده و احتمالاً در سال 65 با آجر نماسازى شده است.

آرامگاه داراى حریم و صحن مشخصى که محصور شده باشد نیست و در اطراف بقعه تعداد زیادى قبور مشاهده مى‏شود که در بین آن قبور چند تن از شهداى جنگ تحمیلى روستا نیز به چشم مى‏خورد. فضاى حرم که داراى ابعاد 70/7×30/8 مى‏باشد نماى چهار درگاه در آن مشاهده مى‏شود که از سه طرف حرم به بیرون ارتباط داشته و درگاه سمت شمال در حال حاضر مسدود است. لکن راه ورودى زائران هم اکنون از درِ ورودى ضلع شرقى که در مدخل آن داراى ایوان کوچکى است صورت مى‏گیرد. گنبد بنا آجرى مرتفع و به صورت پلّه‏اى مى‏باشد و در زیر آن و وسط حرم، بر روى قبر گچى، صندوق چوبى قرار دارد که فاقد شبکه و سقف و به ابعاد 240×170 سانتی‌متر است. کف حرم با موزاییک مفروش شده و اطراف اتاق حرم نیز به ارتفاع 30/1 متر سنگ مرمر سفید با حاشیه مشکى نصب شده است و الباقى فضاى حرم با گچ سفید کارى شده و فاقد کاشیکارى و تزیینات مى‏باشد.

مساحت بقعه 100 مترمربّع و مساحت بنا 300 مترمربّع و مساحت فعلى مجموعه عرصه و اعیانى امامزاده 20000 متر مربّع مى‏باشد. این بنا در سالیان اخیر مورد مرمّت قرار گرفته است.

از شجره‏نامة امامزاده اطّلاعى در دست نیست. لکن اهالى محل مدفون در بقعه را از نوادگان حضرت موسى بن جعفر (مى‏دانند.

این بنا به شمارة 17585 و در تاریخ 06/12/1385 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده