مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سلطان شاه نظر ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در حدود 15 کیلومترى جنوب شرقى شهر گرمسار، در بخش آرادان واقع شده و به سلطان شاه نظر مشهور است. از شخص مدفون در بقعه اطّلاع دقیقى در دست نیست و تاکنون سندی که از هویّت امامزاده پرده بردارد به دست نیامده است.

ساختمان بقعه از قدمت تاریخى حدود 200 سال برخوردار مى‏باشد و مربوط به اوایل سلسله قاجاریّه است. نوع مصالح به کار رفته در بناى ساختمان از خشت و چینه بوده و داراى طاقهاى جناقى و گنبدى (رک مانند) تقریباً مخروطى با گریوى کوتاه مى‏باشد. ساختمان بقعه از نظر معمارى در نوع خود کم نظیر و داخل گنبد از گچبرى‏هاى جالبى برخوردار است.

بناى فوق بر روى تپّه‏اى واقع شده که از فاصله دور از روستا به خوبى نمایان است و برابر شواهد موجود، قدمت تپّه به دوران قبل از اسلام مى‏رسد. ارتفاع گنبد از داخل صحن حدود 10 متر و مدخل ورودى به داخل صحن از شبستانى مى‏گذرد که داراى ابعادى به طول 8 و عرض 4 متر است و در مدخل آن درهاى چوبى، که فاقد ارزش تاریخى است، نصب گردید است.
سطح شبستان داراى ابعاد 4×8 مى‏باشد و مقدارى از کف صحن بلندتر است و به وسیله چند پلّة کم عرض شبستان رابه صحن متّصل مى‏نماید. مساحت کل بنا حدود 220 متر مربّع است. بقعه داراى حرم تقریباً مستطیل شکل به ابعاد 8×5 متر است که در وسط حرم ضریح چوبى به طول 2 و عرض 5/1 متر وجود دارد که بر روى قبر گچى به ابعاد 90/1×30/1 متر قرار گرفته که فاقد هر گونه سنگ نوشته‏اى است.

بنا به اظهار معمّرین و معتمدین محل، در سنوات قبل این امامزاده داراى زائران و مراجعین کثیرى بوده، لیکن به دلیل عدم رسیدگى در گذشته و نامطلوب بودن وضعیّت ساختمان بقعه و همچنین به علّت وجود شکاف‌هایى عمیق در نقاط مختلف ساختمان، بخصوص ضلع غربى و گنبد و ایوان‏هاى آن، در اثر وقوع زلزله‏هاى پى در پى سالهای اخیر، آسیب‏هاى فراوان و خسارات جبران ناپذیرى به آن وارد شده است. از اینرو از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمّت شده زائران آن بیشتر در ایّام سوگوارى و یا شب‏هاى جمعه به منظور زیارت اهل قبور و شهداء مدفون در صحن امامزاده مراجعه مى‏نمایند.

این بنا به شماره 3546 و در تاریخ 25/12/1379 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده