مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده خلیل‏ اللَّه ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در دو کیلومترى شمال روستاى کنده قلى خان و در سه کیلومترى شهر آرادان و در 14 کیلومترى شرق شهر گرمسار، در میان زمین‌هاى مزروعى واقع شده و به امامزاده سیّد خلیل‏اللَّه مشهور است.

از اصل و نسب و شجره نامه مدفون در این بقعه اطّلاع صحیحى در دست نیست، لیکن مردم گرمسار معتقدند شخص مدفون در این بقعه یکى از نواده‏هاى حضرت امام موسى کاظم ‰ است.

گویا قدمت تاریخى این امامزاده به دوران قاجاریّه مى‏رسد و سبک معمارى آن از خشت و گل و داراى گنبد مخروطى شکلِ مطبّق است و بر اساس نوشته‏هاى موجود در بالاى ضلع غربى زیر گنبد تاریخ تعمیرات انجام شده را 30/7/1324 قید نموده‏اند.

در پى حفّارى‏هاى انجام شده در داخل حرم، در آبان ماه سال 76 توسّط افراد سودجو، با اختصاص اعتبار مختصرى از سوى اوقاف محل در سال 78 نسبت به تعمیر و مرمّت و سفیدکارى بقعه متبرکه اقدام گردیده است.

اطراف بقعه را که داراى 160 مترمربّع مساحت مى‏باشد زمینهاى مزروعى فراگرفته که بیش از هفت هکتار آن نیز موقوفه و متعلّق به امامزاده است.

حرم مطهّر از سه طرف به استثناى ضلع جنوبى به فضاى بیرون که محوّطه زراعى است راه دارد و در حال حاضر آرامگاه فاقد حریم وصحن مشخصى مى‏باشد. دو ورودى ضلع شمالى و شرقى حرم پس از عبور از یک فضاى باز مزروعى اطراف راه دارد. حرم به صورت اتاقى مربّع شکل به طول 5 متر و فاقد هرگونه تزیینات است و قبر موجود فاقد ضریح و پوشش سنگ است.

این بنا به شمارة 5666 و در تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده