مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده چهارتن ـ سمنان

این بقعه در 45 کیلومترى جنوب باخترى سمنان پس از روستاى لاسجرد (لاسگرد) و در 15 کیلومترى حومه آن در روستاى ایج بر روى تپّه‏اى مرتفع و خوش آب و هوا واقع شده است که به امامزاده چهار تن معروف است. از شجره نامة مدفونین آرامگاه اطّلاع دقیقى در دست نیست، لکن بر اساس قطعه سنگ سیاه رنگى که در سمت چپ جلوى درِ ورودى به حرم در دیوار نصب شده و تاریخ روى آن 15/8/1348 قید گردیده است،‌ مدفونین بقعه را چهار تن به نام‏هاى: امامزاده طاهر، امامزاده ظاهر، امامزاده زکى و امامزاده ابراهیم ‰ معرّفى نموده است.

ساختمان آرامگاه از خشت و گل ساخته شده و داراى ایوانى کوتاه و گنبد بدون گردنى و ساقه مى‏باشد. نمای داخلی و خارجی بقعه در سال 1375 تعمیر و بازسازی شده است.

اتاق حرم، مربّع شکل و ابعاد هر ضلع آن 5 متر است و در وسط آن ضریح چوبى مشبّک بدون سقف به ابعاد 4×3 متر بر روى نماى چهار قبر گچى با پارچه سبز پوشانده شده، قرار دارد. حرم فاقد هر گونه تزئینات مى‏باشد.

این بنا به شماره 4432 و در تاریخ 5/9/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده