مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة القور ـ بیرجند

این مقبره در 500 متری جنوب شرق روستای القور از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند و در داخل قبرستان این روستا قرار گرفته است.

بنا شامل اتاقی به ابعاد 5/7×9 متر است و ورودی آن در ضلع شمال شرق قرار دارد. گنبدخانه، اتاقی است چهار ضلعی به ابعاد 6/5×6/5 متر که در هر ضلع آن یک طاقنما تعبیه شده. پوشش بنا گنبدی است. در داخل مقبره چندین سنگ قبر از جنس مرمر وجود دارد که دچار فرسایش شده‌اند و بخش‌هایی از آن‌ها از بین رفته است.

بر روی سنگ قبر اصلی که نسبتاً سالم مانده این مطالب قابل خواندن است: «ناد علیا مظهر العجائب، تجده عونا لک فی النوائب، کل هم و غم سینجلی بولایتک یا الله بنسوتک یا محمد بوللیتک یا علی یا علی یا علی. هذا مرقد حضرت سعادت و رفعت پناه المرحوم المبرور المشکور المغفور امیر شاه الله ابن امیر افضل توفّی فی رابع عشر شهر رمضان المبارک سنه 979».

این بنا با توجّه به فرم معماری و به استناد سنگ قبر آن به دورة صفویه تعلّق دارد و به شمارة 17380 و در تاریخ 23/11/1385 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده