مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزار شاه سلیمان علی ـ بیرجند

این زیارتگاه در جنوب غربی شهرستان بیرجند، در روستای جنگ آباد، از دهستان جلگة ماژان از بخش خوسف واقع شده و راه ارتباطی آن از طریق جادة آسفالت خوسف ـ دولت آبادگیو قابل دسترسی است.

ساختمان بقعه، در دامنة کوهی واقع شده و پیرامون آن مزارع و انواع درختان وجود دارد. بنا که از خشت و گل و سنگ ساخته شده دارای ایوان در جانب جنوب و رواقی در پی آن است که دارای گنبدی عرقچینی کوتاه است که با ایجاد چهار فیلپوش در چهار زاویة اتاق پدید آمده است. ضریحی آلومینیومی به ابعاد 5/1×30/1 و ارتفاع 50/2 از مرقد محافظت می‌کند و همین امر باعث گشته فضای داخل اتاق جایی باری توقف زوار نباشد. در پیرامون بقعه، 32 واحد زائرسرا و سرویس‌های بهداشتی و کشتارگاه، نانوایی، حمام احداث شده است. ساختمان جدید بقعه در سال 1382 شروع به احداث شده و تاکنون مراحل تکمیلی آن ادامه دارد.
بنای قبلی که یک اثر تاریخی بود به شمارة 10463 و در تاریخ 2/8/1382 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده بود.

شاه سلیمان، یکی از زیارتگاه‌های پر رونق و پر طرفدار حومه شهرستان بیرجند است، گروهی سلیمان علی را از سادات باقریه و برخی او را از اولاد موسی بن جعفر (و عده‌ای از صحابه امامزادگان می‌شمارند.

آیتی در بهارستان از این مزار چنین یاد می‌کند:

«در یک فرسخی شادان در پای کوه شاه، مزاری واقع
است که بعضی از ثقات علمای آن ناحیه، کرامتی خود مشاهده کرده از برای من حکایت نموده و در السنه و اخواه
به مزار شاه اشتهارد دارد و گویند نام صاحبش شاه سلیمان علی است».

اینجانب جانباز جنگ تحمیلی هستم که درسال1366مجروح شدم  ودرسال 1368بعلت ترکشی که درقفسه سینه 
داشتم عمل کردم که موفقیت آمیز نبود ومشکلاتم بیشترشد تااینکه بایکی ازآشناها به زیارت امام زاده مشرف شدیم ازآنجا که به مشهد برگشتم تمامی داروهایی که مصرف میکردم راکنارکذاشتم وروز به روز بهترشدم نظر دکتر این بودکه بهیچ عنوان کارنکنی ترکش درمحل خطرناکی واقع شده است اما باوجود ترکش بعداز کذشت 27سال سرحال وشادابتر ازگذشته بزندگی خود ادامه میدهم همش لطف خداوند واعمه وامامزادگان است (خدا راشکر)
با سلام و عرض ادب و احترام ٌ انشا’الله همیشه سالم و تندروست و سر بلند باشید .
هیئت امنا این مزار رو عوض کنین چون من با چشم خودم دیدم دارن دزدی میکنن

سلام

چرا میگین مزار شاه سلیمان علی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 آقا!!!!!خانم!!!!!!امام زاده شاه سلیمان علی

همه تابلوهاتونم که اشتباه زدین مزااااااررررر


با سلام.
چرا در خصوص امامزاده سید سلیمان زیاد صحبت نمی شود. از هیئت امنا محترم خواهش دارم مطلب مستندی بزارند. من بالای 1 ساعت هست دارم سرچ می کنم که این امام زاده از کدام خاندان مبارک هست نمیتوانم مطلب قابل قبولی داشته باشم .با وجود اینکه این امام زاده مورد قبول خیل مردم می باشد . 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده