مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمد و ابراهیم ـ فردوس

بقعة این امامزادگان در خیابان فرهنگ شهر فردوس و در فاصله چند متری از ضلع جنوبی مسجد جامع این شهر واقع شده و به سلطان محمد و سلطان ابراهیم از نوادگان موسی بن جعفر (منتسب است. کل مساحت آرامگاه حدود 3000 متر مربع است که مساحت صحن آن حدود 2000 مترمربع است و بقیّة آن به زیر بنا اختصاص دارد. در ضلع غربی صحن، بنای امامزاده قرار دارد و در سه ضلع دیگر جمعاً 30 حجره با عرض دهانه 3 متر ساخته شده است. بر فراز بنا گنبدی با ارتفاع 7 متر تعبیه شده که ساقة آن دارای تزئینات آجری و کاشیکاری است. قسمتی از این بنا در زلزله 1347 از بین رفته که دوباره بازسازی شده است. آندره گدار باستان‌شناسی فرانسوی که در سال 1305 هـ. ش به فردوس آمده تاریخ ساخت بنا را به دورة تیموریان نسبت داده است.

بر روی در ورودی بنا که از جنس چوب ساخته شده این بیت حکاکی شده که نام سازنده و تاریخ آن را بیان می‌کند:

علی کاشی این در چو به صنعت ساخت

گفتند کــه داد اتمــام اسـتاد در خبت

ادب داعی از پیـــر خــرد جستــم

تاریخ بــرایش گفــت بگشاد در خبت

که طبق حساب ابجد این در، در سال 984 هـ. ق ساخته شده است.

اصل مرقد در اتاقی به ابعاد 6×6 متر قرار دارد و از سه جهت صفة کوچکی دارد. در جنوب اتاق، شبستان کوچکی است که به مشرق اتاق راه می‌یابد. در وسط بقعه، ضریحی از آب نقره و طلا از مرقد محافظت می‌کند که بر روی درِ آن متن ذیل نوشته شده است: «ضریح مطهر امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم از نوادگان حضرت موسی بن جعفر(که توسط هیات امناء و ادارة اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس در بهار سال 1384 ساخته و نصب گردید، میناسازی طرفه نژاد و طراحی و ساخت بهنام کبیری، قلمزنی سید رسول احمدی».

در غرب بقعه شبستان بزرگی با چهار صفه بلند قرار دارد که در آن رسمی بندی و گنبد عرقچینی به چشم می‌خورد. پس از این فضا، فضای دیگری به عنوان شبستان به چشم می‌خورد. ایوان بنا رو به شمال قرار دارد و ابعاد آن 5×5 و ارتفاع آن حدود 8 متر است. در دو طرف ایوان، دو اتاق یا رواق طراحی شده است.

در مقابل ایوان، صحن بزرگی به ابعاد 36×30 متر قرار دارد که دور آن بیش از سی حجره تعبیه شده است. به قرینه همین صحن، صحن دیگری در شمال طراحی شده است.

این بنا در سالیان اخیر مرمّت اساسی شده و توسعه، خوبی یافته و به شمارة 20569 و در تاریخ 26/10/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده