مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة اباذر راشکى ـ زهک

این مقبره بر روى تپّه‏اى طبیعى در شرق روستاى قلعه نو و در میان بیابانى مسطح در 15 کیلومترى مرکز بخش جزنیک و 20 کیلومترى شرق شهرستان زهک واقع شده است.

ساختمان مقبره که در اواخر دوره قاجاریّه ساخته شده، متعلّق به یکى از افراد با نفوذ منطقه به نام اباذر راشکى است که اطلاعات چندانى درباره او در دست نیست.

مقبره در مساحت 8/20 متر ساخته شده و ابعاد آن 4×2/5 متر و ارتفاع 4 متر است. جهت قرار گرفتن این اثر غربى ـ شرقى است و ورودى آن از ضلع غربى مى‏باشد. مقبره، داراى گنبدى خشتى است و در داخل آن سه فرورفتگى به صورت متقارن به چشم مى‏خورد. بالاى درِ ورودى یک هواکش به ابعاد 30×30 سانتى‏متر لحاظ شده است.

مصالح بکار رفته در این مقبره، آجر و خشت است که از آستر گلى جهت پوشش سطوح دیوارهاى داخلى و خارجى استفاده شده است. در داخل بنا یک ترک بزرگ که تا کف امتداد دارد به چشم مى‏خورد. در ضلع جنوبى بنا یک سازه دیگر وجود دارد که کاملاً چسبیده به مقبره اباذر راشکى است.

بناى مقبره اباذر راشکى یکى از چندین مقابرى است که در گورستان قلعه نو به چشم مى‏خورد. از نتیجه بررسى و شناسایى‏هاى کارشناسان محترم
منطقه مى‏توان به این مهم رسید که در هیچ کجا غیر از روستاى قلعه نو تجمّع مقابر به این گستردگى وجود ندارد. این امر در کنار خود روستا که از سابقه تاریخى برخوردار است و ارگ محمدحسین خان نارویى که یکى از بناهاى زیبا و منحصر به فرد در کل منطقه سیستان است. اهمیّت این مقبره را دو چندان کرده است که لزوم آن را مى‏طلبد که هر چه سریع‏تر در تعمیر قسمت‏هاى آسیب دیده آن اقدام نمود تا بدین وسیله بتوان از تخریب بنا جلوگیرى کرد.

این مقبره به شماره 26505 و در تاریخ 27/12/1387 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده