مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة آتشگاه کل گنگ ـ زهک

این مقبره بر بلنداى تپّه‏اى به ارتفاع 9 متر در جنوب شرقى روستاى کل کنگ، در 15 کیلومترى مرکز بخش جزینک و در 20 کیلومترى شرق شهرستان زهک واقع شده است.

ساختمان مقبره به ابعاد 34/6×47/5 و ارتفاع 7/4 متر بنا شده و جهت قرارگیرى آن غربى - شرقى است که ورودى اصلى آن در ضلع غربى تعبیه شده و غیر از این ورودى، سه ورودى دیگر به صورت متقارن در این اثر وجود دارد.

بناى مقبره بر روى کرسى چینى به ارتفاع یک متر از جنس مل (خاک رس فشرده) بنا شده است. مواد و مصالح به کار رفته به صورت کاملاً فرسایش یافته وجود دارد که نشان دهنده قدمت بناى مورد نظر مى‏باشد اما آنچه روشن است این است که آجر به عنوان مصالح اصلى بکار رفته و از گل به عنوان روکش و آسترنهایى استفاده شده است.

متاسفانه بناى مذکور از وضعیت مطلوبى برخوردار نیست. سقف گنبدى و همچنین قسمتى از دیواره جبهه جنوبى بنا به علّت پوسیدگى و عدم مراقبت ویژه ریزش کرده است که توسط مسوولین میراث فرهنگى استان به سرعت مورد مرمت قرار گرفته است.

بناى مقبره کل کنگ، یکى از زیباترین مقابر منطقه است. قرار گرفتن بر بالاى تپّه‏اى تقریباً مرتفع باعث شده از فاصله‏اى دور قابل رویت باشد. اهمیت بنا بیشتر به دلیل قرار داشتن در نزدیکى آتشگاه کل کنگ است که با مرمّت و حفاظت مى‏توان از آن به عنوان یکى از جاذبه‏هاى گردشگرى منطقه نام برد.

این مقبره به شماره 26502 و در تاریخ 27/12/1387 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده