مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعة پیر هدّاف ـ بوشهر

این بقعه در یک کیلومترى اردشیر آباد توز واقع است.

اصل بناى مقبره مستطیل شکل بوده و از دو قسمت سرسرا و محل اصلى مقبره تشکیل مى‏یافته است.این مقبره احتمالاً چندین بار تعمیر شده که بر اثر آن، شکل و ترکیب بنا عوض شده است. از روى آثار باقیمانده و پى ستون‏هاى قدیمى، زیربناى پیر هدّاف که مدفنى در وسط آن قرار دارد، مستطیلى به اضلاع 5/7 در 70/3 متر با عرض دهانه ورودى 70/2 متر است.

در چهار گوشه بنا، آثار چهار طاق وجود دارد که مصالح باقیمانده در ته ستون‏ها و پى‏ها حکایت از قدمت و کهنگى آن مى‏کند. روى هم رفته، مصالحى که در ساختمان‏هاى قدیمى و ستون و پى سازى بنا به کار رفته، همه از نوع مصالح ساختمانى ساسانى و پیش از اسلام است؛ یعنى سنگ‏هاى قلوه‏اى ملاط گچ و گل و قسمتى سنگ‏هاى تراشیده نامنظم که معلوم است در وضع اوّلیه، پوشش زینتى بعضى از قسمت‏ها بوده و امروزه براى محافظت دیوار یا نماى خارجى به کار برده شده است که هیچ گونه تناسبى ندارد. در ضلع جنوبى بناى قدیم، آثار یکى از ستون‏ها یا برج‏ها باقى است و آن دیوار جسیمى به قطر چهار متر است که اطراف آن را دیوارى از مصالح قدیمى بنا ساخته‏اند. اتلال شهر قدیم توج، در گرداگرد این بنا قرار گرفته است. سبک ساختمان و طرز قرار گرفتن راهرو و سرسرا و در ورودى و درهاى ورودى جانبى و راهروى پیشخوان، طورى است که با سبک و ترتیب ساختمان‏هاى مذهبى روستاها وشهرهاى کوچک ایران و جنوب ایران کاملاً مغایر است. به نظر مى‏رسد که این مقبره، از ساخته‏هاى اواخر ساسانى یا اوایل اسلام باشد.

شخص مدفون را از امراى عرب مقتول در جنگ توج (16 - 19 هـ . ق) مى‏دانند که صحیح به نظر نمى‏رسد. ممکن است این بنا، مدفن هداب، پدر امیرفرامرز ـ فرمانرواى این دیار در اواخر دورة ساسانى ـ باشد که به تدریج رنگ مذهب و مسجد گرفته است و امیر تبدیل به پیر و هدّاب تبدیل به هدّاف و مقبره تبدیل به مسجدو زیارتگاه شده است. بعید هم نیست که هداب یا هداف، از سرکردگان «شهرک» ـ مرزبان فارس ـ بوده باشد که در جنگ با اعراب کشته شده است.

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۳ , ۱۳:۳۶ حاج شهریار سلیم زاده
سلام علیکم اگر وب سایت این بنده نیز از نظر شما خوب بود لینک بفرمائید و به ما اطلاع دهید
التماس دعا
یا حسن مجتبی(ع)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده